Nieuwe mountainbikeverbinding tussen provincies Antwerpen en Limburg

Op 1 oktober 2015

Op zaterdag 3 oktober 2015 openen de provincies Antwerpen en Limburg, Bloso, de gemeenten Dessel, Mol en Lommel, NV De Scheepvaart, Sibelco en het Agentschap voor Natuur en Bos een nieuwe verbinding tussen de mountainbikenetwerken ‘Noord Limburg’ en ‘Kempen’. Via de nieuwe verbinding kunnen mountainbikers hun sportieve grenzen verleggen en makkelijk een mountainbikeparcours op maat uitstippelen uit meer dan 1.000 kilometer aan mountainbikeroutes.

In  2012 realiseerde de provincie Limburg samen met de gemeenten Bocholt, Hamont-Achel, Hechtel-Eksel, Lommel, Neerpelt, Overpelt, Peer en het Bloso het mountainbikenetwerk “Noord Limburg”. Dit netwerk telt bijna 270 kilometer aan mountainbikeroutes en is vanuit drie gemeenten ook gelinkt aan meerdere Nederlandse routes in Noord-Limburg en Noord-Brabant. Bij uitbreiding is dit dus goed voor een mountainbikeparadijs van zo’n 600 kilometer aan mountainbikeroutes.

In  2016 opent de provincie Antwerpen samen met Bloso en de gemeenten Olen, Herentals, Kasterlee, Beerse, Lille, Merksplas, Hoogstraten, Turnhout, Oud-turnhout, Ravels, Retie, Dessel, Arendonk, Geel, Mol, Meerhout, Balen een nieuw mountainbikenetwerk “Kempen”. Dit netwerk “Kempen” is meer dan 400 kilometer lang en is op haar beurt ook gelinkt aan het mountainbikenetwerk “De Merode” en aan meerdere routes in Nederland.

Om de mountainbiker een nog aantrekkelijker aanbod en een sportieve uitdaging te bezorgen, worden de mountainbikenetwerken “Noord Limburg” en “Kempen” nu met elkaar verbonden via het jaagpad langs het kanaal Bocholt-Herentals. De realisatie is een samenwerking tussen de provincies Antwerpen en Limburg, Bloso, de gemeenten Dessel, Mol en Lommel, NV De Scheepvaart, Sibelco en het Agentschap voor Natuur en Bos. De nieuwe verbinding is 6,9 kilometer lang en is voor 88% onverhard en kent onder andere enkele leuke singletracks. Eén van deze singletracks is door lokale mountainbikers zelf aangelegd.

Gedeputeerde voor sport van de provincie Antwerpen Bruno Peeters is alvast opgetogen met het resultaat: “Door een vlotte samenwerking tussen alle betrokken partners krijgen mountainbikers nu extra mogelijkheden om sportieve uitdagingen aan te gaan. Ze kunnen nu makkelijk van het ene naar het andere mountainbikenetwerk fietsen en genieten van de mooie natuur die de provincies Antwerpen en Limburg te bieden hebben. Door de mountainbikenetwerken met elkaar te verbinden, willen we net als bij de bekende fietsknooppunten op termijn naar een groot netwerk voor heel Vlaanderen. Zo bieden we mountainbikers duizenden kilometers fietsplezier.”