Nieuwe plannen voor de Kempense Heuvelrug in Kasterlee

Op 7 oktober 2014

De gemeente Kasterlee, Toerisme Provincie Antwerpen en Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete slaan de handen in elkaar voor en betere toeristische ontsluiting van de Kempense Heuvelrug. Een nieuw plan moet de Kabouterberg in Kasterlee ontlasten en de andere troeven van de regio, onder meer provinciaal domein de Hoge Mouw,  bekender maken bij het publiek.

Schepen Mies Meeus van Kasterlee verduidelijkt: “De Kabouterberg is al jaren een toeristische trekpleister in de gemeente, maar op termijn dreigen de dennen en landduinen te verdwijnen door haar eigen succes. We willen ervoor zorgen dat ook toekomstige generaties kinderen en andere bezoekers kunnen blijven genieten van het landschappelijk moois dat onze gemeente te bieden heeft. Een toekomstvisie, waarin bepaald wordt welke zones van Kabouterberg en Zwarte Berg voor welke doelgroepen kunnen worden ontwikkeld, moet dit garanderen.”

Omdat de Kempense Heuvelrug voor de bezoekers niet stopt aan een administratieve grens, vinden we het als provinciebestuur en beheerder van de Hoge Mouw belangrijk om samen met de gemeente in dit project te stappen.”, zegt gedeputeerde voor groendomeinen en toerisme Bruno Peeters. “De Hoge Mouw is een beetje een ‘vergeten parel’, die we sterker willen doen schitteren zodat iedereen er meer van kan genieten. De goede samenwerking met het gemeentebestuur zorgt ervoor dat de veelzijdige troeven van het gebied elkaar versterken. Ook Toerisme Provincie Antwerpen zet haar expertise in om mee te zorgen voor een belevingsvolle toeristische ontsluiting.”

Gedeputeerde voor leefmilieu en voorzitter van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete Rik Röttger vult aan: “Samenwerking over de partners heen wordt het sleutelwoord. We willen de Kempense Heuvelrug als één geheel op de kaart plaatsen, los van het eigendomsstatuut. De toeristische infrastructuur moet op uniforme en kwalitatieve wijze worden uitgebouwd, op zo’n manier dat de landschappelijke en erfgoedwaarden behouden of zelfs versterkt worden. Als we hierin slagen, zal het project geslaagd zijn.”

De partners in dit project zijn de gemeente Kasterlee, het provinciebestuur, Toerisme Provincie Antwerpen en Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete. Het plan moet eind 2015 klaar zijn, om de jaren nadien gefaseerd in uitvoering te gaan.