Nieuwe speeltuigen in lente, nieuwe speeltuin tegen 2017

Op 8 oktober 2014

Buurt wil garantie voor volwaardige en permanente speeltuin tegen paasvakantie 2015. De provincie Antwerpen gaat op korte termijn toch investeren in enkele speeltuigen voor het Hof van Leysen, terwijl het district Antwerpen een ontwerp gaat opmaken voor een nieuwe speeltuin tegen 2017. Dat zijn ze overeengekomen.

Op 12 augustus liet gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA) drie speeltuigen weghalen in het provinciaal groendomein in de Markgravelei omdat ze in slechte staat waren en niet langer veilig voor gebruik door kinderen. Kleine herstellingen volstonden niet meer wegens de ernst van het houtrot. De toestellen die werden behouden, waren veilig.

Voorlopig wordt er niet geïnvesteerd in een nieuwe speeltuin, liet Peeters weten. "Gezien de onduidelijkheid over de toekomst van de provinciale domeinen op het grondgebied van de stad Antwerpen wil het provinciebestuur overleg met de Vlaamse regering en de stad afwachten."

Dinsdag raakte bekend dat er een oplossing is gevonden. "In overleg met het Antwerps districtsbestuur hebben we toch de nodige middelen kunnen vrijmaken", zegt Peeters.

"We hebben een offerte gevraagd. Tegen de lente van volgend jaar, ten laatste het begin van de zomer 2015, zullen we enkele nieuwe speeltuigen plaatsen in het Hof van Leysen." Peeters spreekt over een investering van ongeveer 50.000 euro.

"Het district Antwerpen gaat een grote, nieuwe speeltuin bouwen in het Hof van Leysen", zegt districtsschepen Paul Cordy (N-VA), die onder meer bevoegd is voor Jeugd en Publieke Ruimte. Cordy spreekt over een investering van 250.000 euro.

De speeltuin zou tegen 2017 klaar moeten zijn. "Het ontwerp zal er komen na een ruim participatietraject met de buurt, de kinderen en de scholen. We zullen ook bekijken of de speeltuin eventueel een andere plaats krijgt op het domein."

Cordy wijst op het belang van het Hof van Leysen als ontmoetingsplaats en als plaats waar veel kinderen uit de buurt komen spelen. Tijdens de districtsraad op 15 september deed hij dat ook. "Ik deel de bezorgdheid. We willen dat er zo snel mogelijk iets wordt gedaan. Ik ga budget zoeken om daar een volwaardige speeltuin uit te bouwen", zei Cordy toen in antwoord op vragen.

Petitie

Het weghalen van de speeltuigen zorgde voor ongerustheid bij de buurtbewoners. Zaterdag plannen ze in het groendomein de actie Waar is mijn speeltuin? "Het park vervult een sleutelrol in de omgeving. Veel buurtbewoners hebben niet meer dan een koertje en gebruiken het park als een grote, gedeelde tuin. Ook de jeugdverenigingen uit de buurt, de speelpleinwerking en de scholen doen dat."

In een petitie wordt een waardige en permanente speeltuin gevraagd tegen de paasvakantie 2015. Woordvoerder Sven Rooms: "Dinsdag waren er meer dan 1500 handtekeningen. De actie van zaterdag gaat door. Ik hoop dat de provincie ons dan de plannen zal uiteenzetten."