Nooit meer misvieringen bij 6°C

Op 15 juli 2016

De provincie Antwerpen trekt meer dan 2 miljoen euro uit voor de renovatie van de Christus' Geboortekerk. De voormalig katholieke kerk kan hierdoor gerestaureerd worden en volledig omgevormd worden tot Russisch-orthodoxe kerk. Vooral de verwarming krijgt alle aandacht.

De imposante kerk op de hoek van het Stadspark en de Brialmontlei is dringend toe aan een grondige renovatie. In de winter moeten de parochianen zich kleden op een temperatuur tussen de 6 en 10 graden. "De verwarming zullen we eerst aanpakken. Dat zal ook een deel van het vochtprobleem al kunnen oplossen. De grondige renovatie zal nog jaren in beslag nemen", zegt gedeputeerde voor Erfgoed, Luk Lemmens.

De monumentenwacht van de provincie deed gisteren al een inspectie van de gevel en het dak. Daar bleken enkele kleine mankementen te zijn die voorlopig al werden opgelost. Voor de hele renovatie zal de provincie tussen de 2 en 2,5 miljoen euro vrijmaken, de Vlaamse overheid komt voor zo'n 80 procent tussen, opvallend voor een kerk die in 1970 nog gesloopt ging worden.

Erfgoed

"De parochieleden van de - toen nog - Sint-Jozefkerk waren zodanig teruggelopen dat de kerk bijna geen functie meer had. Het plan van de stad was om de kerk toen af te breken en hier een kleinere kerk en appartementen op te plaatsen. Maar heel snel is de kerk toen erkend als erfgoed dankzij de waardevolle architectuur. Ondertussen was de Russische gemeenschap van Antwerpen op zoek naar een plek. Zij wilden eerst ergens een nieuwe kerk neerpoten maar dat zag de stad niet zitten, aangezien er heel wat kerkgebouwen de laatste jaren leeg zijn komen te staan. Er is dus gekeken naar de opties en nu zit de Russische parochie, met ongeveer 2.000 leden, al een tijd hier. De Russen kochten de kerk in 2014 voor 250.000 euro. In ruil zorgen wij voor de renovatie."

Testcase

De provincie, verantwoordelijk voor verschillende de geloofsgemeenschappen, bekijkt het dossier van de Christus Geboortekerk als een testcase. "We moeten efficiënt bekijken hoe we die plekken kunnen optimaliseren. Een katholieke kerk omvormen naar een Russisch-orthodoxe kerk, is daar een goed voorbeeld van", zegt Lemmens nog.

Toch is het niet helemaal zo voor de hand liggend, zo hebben de Russen hun eigen gebruiken en rites. "Zo willen ze bijvoorbeeld een ui-vormige bol plaatsen omdat dat bij hun cultuur hoort. Maar omdat de kerk erfgoed is, onderzoeken we of dat wel kan. Ze hebben bijvoorbeeld ook geen nood aan een biechtstoel. Wij moeten nu eens kijken of die biechtstoel al dan niet als erfgoed gecatalogiseerd moet worden. Net zoals de stoelen die er nog staan, de parochianen hier volgen de mis van zo'n 2,5 uur namelijk rechtopstaand. De Vlaamse cel erfgoed zal zich nu dus over het interieur buigen vooraleer de kerk volledig omgevormd kan worden tot een Russisch-orthodoxe kerk." Naar schatting zullen de werken klaar zijn in 2022.