Onderzoek toont aan: fietsostrades gebruikt voor doelgerichte verplaatsingen

Op 3 juni 2014

Op twee weken tijd een half miljoen fietsbewegingen, in de spits elke tien seconden een fietser en voor elke vrouw twee mannen. Dat blijkt uit ons onderzoek naar het gebruik van de fietsostrades Antwerpen-Mechelen en Antwerpen-Essen.” zo legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. De typische fietsostrade-gebruiker is bovendien een man, ouder dan 40 jaar, die 4 tot 5 keer per week over de fietsostrade naar zijn werk fietst.

Fietsbeleid staat bij de provincie Antwerpen hoog op de agenda. Daarom investeert ze fors in de aanleg van de fietsostrades. In opdracht van het Steunpunt Fiets provincie Antwerpen onderzocht laatstejaarsstudent Verkeerskunde Yves Goossens vorig najaar het gebruik van de fietsostrades Antwerpen-Mechelen en Antwerpen-Essen.  

Tellingen

Op 25 locaties over beide fietsostrades registreerden telslangen van 16 september tot en met 2 oktober 2013 maar liefst een half miljoen fietsbewegingen. Ze stelden ook vast dat er op weekdagen meer fietsers passeren dan in het weekend en dat er duidelijk sprake is van een ochtend- en avondspits. In zo’n verkeersspits passeert er elke 10 seconden een fietser. “De conclusie is duidelijk: men gebruikt de fietsostrade om naar het werk of de school te fietsen. Dat is ook de reden waarvoor we ze aanleggen: om fietsers snel en veilig naar hun bestemming te brengen”, voegt Luk Lemmens daaraan toe.

Online gebruikersenquête

In dezelfde periode vulden bijna 1000 van die fietsostrade-gebruikers een online enquête in. De resultaten daarvan bevestigen dat de meeste fietsers zich op de fietsostrades doelgericht verplaatsen. “Als we van de gemiddelde fietsostrade-gebruiker een profiel schetsen, dan gaat het om een man, ouder dan 40 jaar, die 4 tot 5 keer per week over de fietsostrade naar zijn werk, in bediende-statuut, fietst”, legt Luk Lemmens verder uit. “Bovendien fietsen ze relatief lange afstanden: op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen gemiddeld 14 kilometer en op de fietsostrade Antwerpen-Essen gemiddeld 16 kilometer enkele rit.” 

De fietsostrades scoren een mooie acht op tien, en dat terwijl ze nog niet helemaal gerealiseerd zijn. De belangrijkste troeven voor de gebruikers zijn de kwaliteit van de infrastructuur, de snelle verbinding en de veiligheid van de fietser. Gesuggereerde verbeterpunten zijn minder en veiliger kruispunten, comfort van het wegdek en de verdere afwerking van het traject.

Wat nu?

De conclusies bevestigen dat de provincie Antwerpen de juiste keuze maakte door fors in te zetten op fietsbeleid. “En we blijven dat doen”, legt Luk Lemmens uit. “Dit jaar werken we de fietsostrade tot in Mechelen af en realiseren we nieuwe trajecten in Kapellen en Essen. Ook beslisten we eerder dit jaar om samen met de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid te investeren in de bouw van een nieuwe fietsbrug over het gevaarlijke kruispunt met de Singel in Berchem.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is