Onthaal Averegten wordt passiefgebouw

Op 27 november 2014

In december start een aannemer met de bouw van het langverwachte nieuwe onthaalgebouw in Provinciaal Groendomein De Averegten in Hallaar (Heistop- den-Berg). De provincie koos voor een energiezuinig passiefgebouw.

De zuidrand van het domein zal stelselmatig heringericht worden. Als eerste komt de bouw van het nieuwe onthaalgebouw aan de beurt. In de loop van 2016 zal dat afgewerkt kunnen worden.

"De Averegten heeft al lang nood aan een duidelijk onthaal voor de bezoekers en aan een dienstgebouw voor onze medewerkers, die al veel te lang moeten werken vanuit tijdelijke accommodatie. In de ontvangstzone van het onthaalgebouw kunnen bezoekers afspreken, informatie opvragen of een tentoonstelling bezoeken. De medewerkers van De Averegten worden aan de andere zijde van het gebouw gehuisvest", zegt gedeputeerde voor Recreatie- en Groendomeinen Bruno Peeters (N-VA).

Op het dak van het centrum komen zonnepanelen. Verder wordt er regenwater gebruikt voor het poetsen en spoelen van toiletten. Architecte Ilse Creemers ontwierp een passiefgebouw met groendak, aan de buitenkant afgewerkt met een houten gevelbekleding en een luifel om onder te schuilen.

"Het gebouw is speels qua ontwerp en uitzicht. Door het gebruik van natuurlijke bouwmaterialen past het in de bosomgeving", verklaart Peeters.

4,2 miljoen euro

Voor de bouw van het onthaal- en dienstgebouw worden een aantal bomen gekapt. Ter compensatie wordt het bos aan de noordwestkant van het domein sterk uitgebreid. Bij het nieuwe gebouw komt een groene parking die plaats biedt aan tweehonderd voertuigen. Op termijn zal die de huidige centrale parking vervangen.

De uitvoering van de werken is toegewezen aan aannemer 'Torfs en Van den Bergh nv' uit Bouwel. Het domein blijft al die tijd vrij toegankelijk voor bezoekers.

Na de bouw van het onthaal volgt de aanleg van een dienstenzone en nieuwe parking tegenover woon-zorgcentrum Ten Kerselaere. Het project kost in totaal zo'n 2,4 miljoen euro voor de buitenaanleg en 1,8 miljoen euro voor de gebouwen.