U bent hier
Ook spitsuren op fietsostrades
Alleen ochtend- en avondspits op de Ring van Antwerpen? Dat dacht je maar. Ook op de fietsostrades in de provincie Antwerpen zijn er duidelijke piekmomenten. Elke 10 seconden passeert er één fietser in die spits. Dat blijkt uit onderzoek van student Verkeerskunde Yves Goossens.
De fietsostrades Antwerpen-Mechelen en Antwerpen-Essen zijn op 25 locaties onder de loep genomen met telslangen van 16 september tot en met 2 oktober 2013. In die periode registreerden ze maar liefst een half miljoen fietsbewegingen. Ze stelden ook vast dat er op weekdagen meer fietsers passeren dan in het weekend en dat er duidelijk sprake is van een ochtend- en avondspits. In zo'n verkeersspits passeert er elke 10 seconden een fietser.
"De conclusie is duidelijk: men gebruikt de fietsostrade om naar het werk of de school te fietsen. Dat is ook de reden waarvoor we ze aanleggen: om fietsers snel en veilig naar hun bestemming te brengen", legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. "Daarom investeert de provincie al jaren in de aanleg van de fietsostrades." Het onderzoek van laatstejaarsstudent Verkeerskunde in Diepenbeek Yves Goossens, afkomstig uit Malle, gebeurde in opdracht van het Steunpunt Fiets provincie Antwerpen. Zijn analyse en conclusies bundelde hij in een eindwerk dat hij op 11 juni voor een jury verdedigt.
Zijn onderzoek bracht onder meer aan het licht dat de gerbuikers een typisch profiel hebben. "De typische fietsostrade-gebruiker is een man, ouder dan 40 jaar, die 4 tot 5 keer per week over de fietsostrade naar zijn werk fietst. En voor elke vrouw passeren er twee mannen", legt Goossens uit. Duizend fietsostrade-gebruikers vulden ook een online enquête in. De resultaten daarvan bevestigen dat de meeste fietsers zich doelgericht verplaatsen, en minder recreatief. "Bovendien fietsen ze relatief lange afstanden: op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen gemiddeld 14 kilometer en op de fietsostrade Antwerpen-Essen gemiddeld 16 kilometer enkele rit."
Acht op tien
De fietsostrades scoren ook een mooie acht op tien, en dat terwijl ze nog niet helemaal gerealiseerd zijn. De belangrijkste troeven voor de gebruikers zijn de kwaliteit van de infrastructuur, de snelle verbinding en de veiligheid van de fietser. Gesuggereerde verbeterpunten zijn minder en veiliger kruispunten, comfort van het wegdek en de verdere afwerking van het traject. "Dit jaar werken we de fietsostrade tot in Mechelen af en realiseren we nieuwe trajecten in Kapellen en Essen. Ook beslisten we eerder dit jaar om samen met de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid te investeren in de bouw van een nieuwe fietsbrug over het gevaarlijke kruispunt met de Singel in Berchem", besluit Lemmens.