PRUP biedt oplossing voor wateroverlast Scheppelijke Nete - Burgemeesterloop

Op 23 oktober 2014

Het nieuwe Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan van de provincie Antwerpen biedt een eerste oplossing voor de wateroverlast van de Scheppelijke Nete in het centrum van Mol. Door de herbestemming van het agrarisch gebied tussen de Gompeldijk en de Zuiderring kan de vallei ingericht worden als overstromingsgebied.

De provincie Antwerpen wil in haar rol als waterbeheerder een oplossing bieden voor de overstromingen langs de Scheppelijke Nete en de Burgemeesterloop in Mol. Het provinciebestuur heeft het voorbije jaar gewerkt aan een ruimtelijk uitvoeringsplan dat enkele belangrijke aanpassingen mogelijk maakt en een oplossing biedt voor de wateroverlast langs de Scheppelijke Nete en in het centrum van Mol.

Gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening Luk Lemmens reageert tevreden: “De definitieve goedkeuring van dit PRUP opent heel wat perspectieven. Het staat onder meer een verlegging van de Burgemeesterloop, de aanleg van een overstromingsgebied en de ontsluiting van dit gebied via de Gompelbaan toe. Het provinciebestuur kon enkele gronden verwerven om verschillende aanpassingen mogelijk te maken. Zo bieden we eeneerste oplossing voor de wateroverlast in het centrum van Mol. Meteen ontstaan ook mogelijkheden voor de ontwikkeling van de natuur en kan het gebied toegankelijk worden gemaakt voor fietsers en wandelaars. Ook voor het gemeentebestuur opent dit dus heel wat perspectieven.”

De werken aan de Burgemeesterloop zouden in 2015 van start kunnen gaan, het eerste deel van de ontsluiting. De verdere realisatie van het overstromings-gebied is voorzien voor een jaar later.