Project Kempense Klaprozen wint cultuurprijs

Op 10 augustus 2015

De provincie Antwerpen kent de jaarlijkse prijs geschiedenis & volkskunde in 2015 toe aan Herman Sterckx, coördinator van het project Kempense Klaprozen. Met het initiatief geven jongeren en deskundigen samen een verhaal en gezicht aan de WOI-soldaten uit de Kempen. Het provinciebestuur wil met deze prijs van 2.500 € graag bijdragen tot een succesvolle verderzetting en uitbreiding van het project.

Het project Kempense Klaprozen ontstond toen leerkracht Herman Sterckx in 2011 met enkele collega’s werkte aan de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Het initiatief groeide ondertussen uit tot een groot, intergemeentelijk onderzoeksproject dat de verhalen van omgekomen lokale helden uit de provincie tot leven brengt. Leerlingen van het 5de en 6de middelbaar werken hiervoor samen met lokale heemkundigen, erfgoedcellen, oorlogsexperts en bovenlokale archiefinstellingen. De verhalen, geraadpleegde bronnen en beeldmateriaal kan iedereen bekijken op www.kempenseklaprozen.be

De jury loofde dit project voor zijn brede en diverse invulling. Het project stimuleert jongeren om aan wetenschappelijk onderzoek te doen en treedt wat betreft samenwerkingen ver buiten de grenzen van de eigen kern en de eigen sector. De resultaten werden breed ontsloten via zeer diverse activiteiten en evenementen.

Het project inspireert bovendien anderen om ook aan de slag te gaan met het thema. Verschillende bassischolen gebruiken Kempense Klaprozen om hun lessen uit te werken en de sterke methodiek mogen de oprichters regelmatig toelichten op studiedagen.

Kempense Klaprozen vormt ondertussen een echte brug tussen generaties en belooft ook in de volgende jaren van de herdenking van WOI nog mooie resultaten op te leveren.” laat de jury weten.

“Al jaren reikt de provincie een prijs voor Geschiedenis en Volkskunde uit. Traditioneel werd steeds een wetenschappelijk werk bekroond dat de geschiedenis van onze provincie centraal stelde. Vanaf dit jaar trokken we de prijs open omdat we het belangrijk vinden dat wetenschappelijke kennis op een goeie en vernieuwende manier ook bij een ruim publiek en jongeren terecht komt. We hadden ons dan ook geen mooiere winnaar kunnen wensen dan het project Kempense Klaprozen!” zegt Luk Lemmens, gedeputeerde voor cultuur.