Provinciaal Archeologisch Depot krijgt Vlaamse erkenning

Op 16 juli 2015

Minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois heeft het archeologiedepot van de provincie Antwerpen officieel erkend. Dankzij deze erkenning maakt het definitief onderdeel uit van het archeologisch beleid in de provincie Antwerpen.

Het archeologiedepot, gelegen in de Boomgaardstraat in Berchem bewaart en beheert collecties en opgravingsarchieven uit 41 gemeenten in de provincie Antwerpen. Deze gemeenten beschikken niet over een gemeentelijke archeologische dienst. De dienst Erfgoed van de provincie coördineert een onroerend erfgoeddepotnetwerk dat de hele provincie omvat. Hiervoor werkt ze samen met de archeologische diensten van Mechelen, Antwerpen en de Antwerpse Kempen.

Gedeputeerde voor erfgoed Luk Lemmens is trots op de erkenning: “Dankzij deze Vlaamse erkenning wordt de werking van het archeologiedepot verankerd binnen onze provincie. Na de erkenning van het Architectuurarchief Provincie Antwerpen vorige week is dit opnieuw een mooie bekroning voor onze dienst Erfgoed. Ook onze inhoudelijke steun en trajectbegeleiding worden door de sector erg op prijs gesteld.”