Provinciale Fietsbarometer brengt fietsverkeer in kaart

Op 17 maart 2014

Momenteel bestaat er geen eenvormig systeem om cijfermateriaal over fietsers te verzamelen. Dat is niet alleen zo in Vlaanderen maar ook in de rest van Europa. Doordat steeds meer verplaatsingen per fiets gebeuren, is er een stijgende nood aan objectieve cijfers. De provincie Antwerpen lanceert de Provinciale Fietsbarometer en is zo de eerste regio in Europa die het fietsen op regionaal niveau in kaart brengt. De Fietsersbond is enthousiast en zet zich mee voor het project in.

Fietsbeleid staat bij de provincie Antwerpen hoog op de agenda. Ze investeert in de aanleg van drie fietsostrades en subsidieert lokale besturen die fietspaden aanleggen. Met de Provinciale Fietsbarometer wil de provincie Antwerpen het lokale fietsbeleid nog meer ondersteunen en haar eigen bovenlokale beleid evalueren en sturen.

Meten is weten
Tot op vandaag weten we veel meer over het gemotoriseerd verkeer waardoor veel investeringen primair in functie van autoverkeer gebeuren. Nu de fiets als verplaatsingsmiddel aan terrein wint, groeit het besef naar het belang van gerichte investeringen. Dat uit zich in de aanleg van de fietsostrades en de subsidiëring van bovenlokale fietspaden. “Die investeringen vloeien veelal voort vanuit het buikgevoel van gebruikers(verenigingen), beleidsverantwoordelijken of ambtenaren.”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. “De Provinciale Fietsbarometer biedt daar nu een oplossing voor. De provincie Antwerpen is de eerste regio in Europa die het aantal potentiële fietsers zal kunnen inschatten.

 

Integraal fietsbeleid

Op 15 locaties zal de provincie Antwerpen 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 het aantal passerende fietsers tellen. Die permanente tellingen vult ze aan met de tijdelijke tellingen door de gemeentebesturen. De provincie Antwerpen stelt daarvoor 70 telapparaten ter beschikking. De tijdelijke tellingen gebeuren gedurende twee weken op drie locaties in de gemeente. “De Provinciale Fietsbarometer registreert alle gegevens, zowel van de permanente als van de tijdelijke tellingen. Het vergelijken, interpreteren en analyseren van die cijfers leidt tot objectieve informatie die we kunnen delen met de lokale en bovenlokale beleidsmakers.”, gaat Luk Lemmens verder. “Zo hebben ook de gemeentebesturen een objectieve basis voor de uittekening van hun mobiliteitsbeleid en komen we in onze provincie tot een integraal fietsbeleid.

Planning
De pers maakte vandaag al kennis met de Provinciale Fietsbarometer. De lokale besturen, de Vlaamse overheid en de rest van Europa krijgen die kans op het Vlaams Fietscongres, volgende week maandag in Brugge. De permanente tellingen starten in het najaar en de tijdelijke vanaf 2015. De provincie Antwerpen zal de eerste resultaten van de Provinciale Fietsbarometer einde 2015 communiceren. De evolutie van de fietscijfers in onze regio zijn dan beschikbaar vanaf 2016.

Uniek in Europa
Provincie Antwerpen is de eerste regio in Europa die op een objectieve en gestructureerde manier informatie over fietsers verzamelt. “De Provinciale Fietsbarometer bekijkt het recreatieve en het funcionele fietsverkeer, is regionaal gespreid én gebiedsdekkend.”, aldus Luk Lemmens. “Zelfs fietsland Nederland heeft geen cijfers op dit schaalniveau. Voor de verzameling van cijfers over fietsers op provinciaal niveau, zijn we trendsetter in Europa.

Samenwerking met Fietsersbond
De Fietsersbond dringt al langer aan op een integraal fietsbeleid over de gemeentegrenzen heen. Ze is dan ook enthousiast over de lancering van de Provinciale Fietsbarometer en draagt graag een steentje bij aan het provinciale fietsbeleid. In opdracht van de provincie Antwerpen zal de Fietsersbond een audit uitvoeren van de bovenlokale fietsinfrastructuur. Ze doet dat met een wetenschappelijk onderbouwde meetfiets waarvan de resultaten aan de provinciale Fietsbarometer worden gekoppeld.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is