Provinciale rookmobiel krijgt tweede leven bij Stichting Brandwonden

Op 23 september 2014

De provincie Antwerpen droeg dit weekend officieel haar  Rookmobiel over aan de Stichting Brandwonden. De provincie Antwerpen promootte de voorbije drie jaar intensief het belang van rookmelders. In de provinciale Rookmobiel moesten bezoekers binnen de 40 seconden een babypop proberen te redden. In deze ervaringscontainer vol oefenrook kan iedereen aan den lijve ondervinden hoe gevaarlijk het is om te vertoeven in een ruimte gevuld met rook. Na een ervaring in de rookmobiel is het belang van een rookmelder meteen duidelijk. De Stichting Brandwonden zal de komende jaren de Rookmobiel verder inzetten voor sensibilisering.

In 2011 startte het Provinciaal Veiligheidsinstituut (PVI) met een campagne over brandveiligheid. Gedeputeerde Bruno Peeters: “Samen met de promotie van rookmelders zorgde de Rookmobiel gedurende drie jaar voor een zeer geslaagde sensibilisering. Voornamelijk brandweer en gemeenten, maar ook verenigingen en bedrijven zetten de Rookmobiel in. Nu de driejarige campagne is afgelopen draagt de provincie officieel de Rookmobiel over aan Stichting Brandwonden. We zijn heel tevreden dat de Rookmobiel mensen zal blijven sensibiliseren over het gevaar van rookontwikkeling en het belang van een rookmelder.”

De overdracht gebeurde door gedeputeerde voor Veiligheid, Bruno Peeters in aanwezigheid van Stefaan Henderieckx (inhoudelijke en externe leiding PVI), Jean-Pierre Arnoult (gedelegeerd bestuurder) en Stefaan Lauwaert gedelegeerd bestuurder en projectleider voor Stichting Brandwonden. De Brandweer van Kalmthout zorgde voor de nodige uitleg over de werking van de Rookmobiel.