Provincie Antwerpen blij met erkenning fietsostrades door minister Weyts

Op 29 oktober 2014

Het provinciebestuur van Antwerpen is bijzonder tevreden met de aandacht voor de fietsostrades in de beleidsbrief Mobiliteit en Openbare werken van Vlaams minister Ben Weyts. Die kondigt aan het netwerk van fietsostrades verder te gaan uitbouwen. Ook de provincie Antwerpen zal de komende jaren blijven investeren in de trajecten Antwerpen-Essen, Antwerpen-Mechelen en Herentals-Balen.

Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens: “De provincie Antwerpen investeerde de voorbije jaren fors in de fietsostrades. Dat zijn bovenlokale fietsroutes waarmee we specifiek mikken op woon-werk en woon-schoolverkeer. Hierbij besteden we veel aandacht aan veiligheid, comfort en efficiënte routes langsheen bijvoorbeeld spoorwegen. We zien de aankondiging van de minister als een belangrijke erkenning voor ons beleid van de laatste jaren en zien de bijkomende investeringen met veel enthousiasme tegemoet. Het provinciebestuur voorziet zelf reeds een jaarlijkse investering van zo’n 4.5 miljoen euro voor de fietsostrades Antwerpen-Essen, Antwerpen-Mechelen en Herentals-Balen.”

Eerder dit jaar onderzocht een student verkeerskunde het gebruik van en de tevredenheid over de fietsostrades in opdracht van het provinciebestuur, de resultaten waren overweldigend. Luk Lemmens: “Uit de resultaten bleek onder meer dat de fietsostrades nu al kampen met een ochtend- en een avondspits. Dat toont ons dat ze echt gebruikt worden waar ze voor dienen: woon-werk en woon-schoolverkeer. Op piekdagen werden er tussen Antwerpen en Mortsel tot 4.500 fietsers geteld. Dat toont dat investeren in kwalitatieve en efficiënte fietsinfrastructuur loont, wij zijn dan ook zeer tevreden dat de Vlaamse minister dit onderschrijft. Uiteraard stellen wij onze expertise steeds ter beschikking van de Vlaamse regering.”

Stand van zaken fietsostrades

De provincie Antwerpen investeert momenteel in drie grote projecten, de fietsostrade Antwerpen-Essen (84% befietsbaar), Antwerpen-Mechelen (89% befietsbaar) en Herentals-Balen (30% befietsbaar, werken voorzien voor eind 2015). Voor meer informatie over de fietsostrades kan je terecht op www.fietsostrades.be