Provincie Antwerpen kent bijna 26.000 euro toe aan verkeersveilige initiatieven

Op 9 november 2015

Zes scholen van het basisonderwijs en vijf gemeenten krijgen van de provincie Antwerpen een subsidie voor educatieve en verkeersveilige materialen. De 10op10-subsidie ondersteunt de schoolse verkeerswerking met materialen als fietsen en verkeersborden. Ook een verkeerseducatieve route (VERO) in de schoolomgeving kan op een provinciale subsidie rekenen. Met het label 10op10 stimuleert de provincie Antwerpen verkeers- en mobiliteitseducatie in de scholen van het basisonderwijs.

Met de subsidies zetten de scholen en gemeenten in op praktijklessen verkeer, een veilige schoolomgeving en het betrekken van ouders. Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit legt uit: “De provincie Antwerpen ondersteunt de aankoop van bijvoorbeeld verkeersborden zodat kinderen op een parcours de betekenis ervan oefenen om zich later veiliger in het verkeer te verplaatsen. Ook gemeenten kunnen een beroep doen op onze ondersteuning en de schoolomgeving veiliger maken door onder andere een VERO te installeren.”

De provincie Antwerpen kent bijna 26.000 euro toe aan verkeersveilige projecten van zes scholen en vijf gemeenten. Bovenop deze financiële ondersteuning biedt het 10op10-project ook individuele begeleiding aan scholen die een sterke verkeerswerking willen uitbouwen. Leerkrachten, ouders, politie en gemeenten kunnen deelnemen aan gratis vormingen. De 10op10-nieuwsbrief verzamelt praktische tips en goede voorbeelden.

Bonheiden stapt met Nijntje op een nieuwe VERO

Een verkeerseducatieve route is een uitgestippelde oefenroute voor voetgangers en fietsers langs relevante verkeerssituaties. De VERO van Bonheiden richt zich vooral tot de kleuters. De grote kracht van dit project ligt in de vrolijke Dick Bruna-tekeningen van Nijntje die voor iedereen herkenbaar zijn.

Een levensecht verkeersparcours op de speelplaats van VBS Meerlaar in Laakdal

De school schildert zelf een verkeersparcours op de speelplaats met de 10op10-subsidie. Met dit circuit in de beschermde omgeving en de loopfietsen kan VBS Meerlaar de kinderen voorbereiden op het oefenen en toepassen van de verkeersvaardigheden in het echte verkeer.

Basisschool ‘t Park in Malle stapt en trapt er op los

’t Park in Malle is een verkeersactieve school. Dat ze blijvend inzetten op de training van stap- en fietsvaardigheden, bewijzen ze door de 10op10-subsidies te gebruiken voor de Bokabox verkeer, preborden en verkeersborden. Preborden zijn voorbereidende verkeersborden voor de kleuterschool en het eerste leerjaar. De leerlingen trainen regelmatig op de speelplaats en automatiseren zo op jonge leeftijd hun stap- en trapvaardigheden. Als de kinderen later ook oefenen in het echte verkeer hebben ze meer tijd om te focussen op de verkeerssituatie.

Overzicht van de toegekende subsidies

Freinetschool Het Avontuur Berchem – kleuterfietsen – 1.436,91 euro

• ’t Groen Schooltje Hove – verkeersborden, -lichten, een zebrapad, loopfietsen en een beugel ter beveiliging van het voetpad op het schooldomein – 1.527,55 euro
  • Vrije Basisschool Meerlaar Laakdal – loopfietsen en verf voor een verkeersparcours op de speelplaats – 2.500 euro