Provincie Antwerpen leert 70.000 kinderen zich veilig bewegen in het verkeer

Op 18 juli 2016

Al sinds 2001 organiseert de provincie Antwerpen het 10op10-project, een initiatief om een evenwichtige verkeerseducatie uit te bouwen in basisscholen. Naast een begeleidingsproject op maat voor elke school, kent 10op10 ook deellabels toe voor de verkeerseducatie van de scholen. Dankzij dit initiatief genoten maar liefst 70.000 kinderen dit jaar van een evenwichtige verkeerseducatie. 247 scholen van het basisonderwijs namen deel aan het 10op10-project.

“Jong geleerd is oud gedaan, daarom ondersteunt de provincie Antwerpen met het 10op10-project de actieve verkeerswerking op school. Geen passieve aanpak, maar praktijklessen verkeer op de speelplaats en achteraf ook op straat. Want leren is doen! Voor een goede verkeerseducatie volstaat de theorie niet, er zijn praktijklessen op de speelplaats en in de schoolomgeving nodig.”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens. Een persoonlijke begeleiding, bruikbare lesfiches, vormingen op maat, een mascotte die verkeersacties mee ondersteunt, … Dit zijn maar enkele van de 10op10-producten die het project kleur geven. Voor verkeersveilige initiatieven van scholen en gemeenten, kende de provincie Antwerpen daar bovenop ook €76.767 aan subsidies toe, bijvoorbeeld voor de aankoop van fluovestjes of lesmateriaal.

De provincie Antwerpen draagt via het 10op10-project bij aan slimme kinderen, een veilige schoolomgeving en een hoge ouderbetrokkenheid. De samenwerking tussen leerkrachten, gemeenten en lokale politie draagt bij tot een succesvolle actie. Maar liefst 141 leerkrachten namen deel aan de gratis 10op10-vorming. Met meer dan 8.000 downloads zijn de handige lesfiches een populair product. Mascotte Milo bracht 165 bezoeken aan verschillende scholen. 10op10 kan tevreden terugblikken op een verkeerseducatief schooljaar 2015-2016.