Provincie Antwerpen maakt fietsbrug minder glad

Op 22 september 2016

Op vrijdag 23 en zaterdag 24 september brengt de provincie Antwerpen een stroeve laag aan op de fietsbrug over de Vrouwvliet in Mechelen. Die laag maakt het wegdek minder glad. Tijdens de werken blijft de helft van de brug beschikbaar. De provincie Antwerpen betaalt voor deze werken 59 000 euro. De fietsbrug is een belangrijk onderdeel van de F1, fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Je kunt er tijdens de werken steeds in beide richtingen passeren.

De fietsbrug over de Vrouwvliet in Mechelen krijgt een nieuwe toplaag. Die is stroever en maakt het wegdek bij nat weer minder glad. “De provincie Antwerpen voert die werken uit op vraag van de fietsers”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit. “Sinds de bouw van de fietsbrug in 2014 gebeurden er een aantal valpartijen door de gladheid van het wegdek. Oorzaken van die gladheid zijn de ligging en de bochten van de brug. Onder de spoorwegbrug en boven de Vrouwvliet heerst er een microklimaat waardoor het planken brugdek vochtig en dus vrij glad blijft. De nieuwe toplaag, triflex is een 2-componentenproduct dat transparant, uv-bestendig en slijtvast is. Het geeft de fietsbrug een stroeve toplaag. We raden de fietsers wel aan om bij ijzel en regen nog steeds voorzichtig te blijven.”

Schepen van openbare werken Christiaan Backx is blij: “We kregen hier vorige winter reeds veel meldingen over binnen en na overleg met de provincie is er dit initiatief genomen. Dit is zeker een verbetering voor de fietsveiligheid en het algemeen comfort van de fietser. We komen zo ook tegemoet aan de opmerkingen van de Fietsersbond.

De werken voor het aanbrengen van de nieuwe toplaag nemen slechts 2 dagen in beslag: vrijdag 23 en zaterdag 24 september 2016. De fietsbrug blijft steeds voor de helft bruikbaar. Je kunt er tijdens de werken in beide richtingen passeren.