Provincie Antwerpen neemt Historisch Archief Agfa-Gevaert over

Op 30 september 2015

Het provinciebestuur van Antwerpen neemt in samenwerking met het ADVN en ETWIE het Historisch Archief Agfa-Gevaert over. Het Mortselse bedrijf van stichter Lieven Gevaert speelde een belangrijke rol in de economische en intellectuele ontvoogding van Vlaanderen. Het archief bevat een schat van informatie over de ontwikkeling van de fotografie, maar ook over het economische verhaal achter Agfa-Gevaert en de Vlaamse Beweging.

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens is opgetogen over de overeenkomst: "Dit archief is een geweldige aanwinst voor de provincie en het FotoMuseum. Er bestond interesse uit Amerika, maar het is belangrijk dat we dit erfgoed in Vlaanderen houden. De komende maanden zal een projectmedewerker het archief inventariseren en ontsluiten en de herbestemming uitstippelen. Alles wat met fotografie te maken heeft gaat richting FotoMuseum, informatie over industrie en economie naar ETWIE en documenten met betrekking tot de Vlaamse Beweging zijn bestemd voor het ADVN."

Voor de ontsluiting, de verwerking en de herbestemming van het Historisch Archief maakt de provincie Antwerpen 160.000 euro vrij. "Een noodzakelijke inspanning gezien het belang van dit archief voor Antwerpen, Mortsel en de Vlaamse Beweging.", aldus gedeputeerde Luk Lemmens. Op dit moment bouwt de provincie naast het FotoMuseum overigens aan een nieuwe depottoren, die als onderkomen zal dienen van onder meer deze collectie. De toren zal niet toevallig de Lieven Gevaerttoren heten.

In het kader van de overdracht van het archief bedankte gedeputeerde Lemmens nog Laurent Roosens, 50 jaar lang samensteller en bewaarder van het Agfa-Gevaert-archief in het Varenthof te Mortsel. Op 92-jarige leeftijd is hij er gerust in dat zijn levenswerk een mooie toekomst tegemoet gaat.