Provincie Antwerpen neemt afscheid van Eric Antonis

Op 14 november 2014

Gedeputeerde voor Cultuur en Erfgoed Luk Lemmens heeft met grote spijt kennis genomen van het overlijden van voormalig schepen en oprichter van provinciaal Cultuurhuis De Warande, Eric Antonis. Via deze weg wenst de gedeputeerde zijn medeleven over te brengen aan de familie en vrienden en Eric Antonis een laatste keer te bedanken voor zijn grote verdiensten voor het culturele leven in de stad en de provincie Antwerpen.

Luk Lemmens leerde als gemeenteraadslid in Antwerpen Eric Antonis kennen toen ze met Antwerpen 94 samen de kieslijst deelden. Tijdens het cultureel hoogtepunt Antwerpen 93 was al duidelijk geworden dat de indrukwekkende gedrevenheid van Eric Antonis Antwerpen opnieuw op de culturele wereldkaart had gezet. Binnen het huidige provinciebestuur zal provinciaal Cultuurhuis De Warande iedereen blijvend aan de verdiensten van Eric Antonis herinneren. Als bezieler van het cultureel centrum legde hij de basis voor de multidisciplinaire cultuurtempel die De Warande vandaag voor heel de Kempen is. De passie en de inzet van Eric Antonis zijn Luk Lemmens altijd bijgebleven.

Eric Antonis speelde ook een belangrijke rol in de provinciale adviescommissie voor de subsidiëring van bovenlokale culturele projecten. Deze commissie werd vorig jaar opgericht om het ondersteunen van projecten te objectiveren. De ervaring van Eric Antonis met groot- en kleinschalige projecten bleek van onschatbare waarde voor deze commissie. Hij zal door de provincie Antwerpen en haar inwoners gemist worden.