Provincie Antwerpen verzamelt fietsgegevens op grote schaal

Op 2 december 2014

“De Provinciale Fietsbarometer bekijkt het recreatieve en het functionele fietsverkeer, is regionaal gespreid én gebiedsdekkend.”, aldus Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit. De provincie Antwerpen is de eerste regio in Europa die op een objectieve en gestructureerde manier informatie over fietsers verzamelt.

Vandaag overhandigde Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit, symbolisch 1 van de 70 telapparaten aan Staf Aerts, schepen voor Mobiliteit in Duffel. Eerder ontvingen Frank Sels, schepen voor Mobiliteit in Laakdal, en Walter Kiebooms, schepen voor Mobiliteit in Borsbeek, ook al zo’n telapparaat. De 3 schepenen engageren zich om met dat telapparaat in hun gemeente elk jaar op 3 strategische locaties en gedurende 2 weken het fietsverkeer te tellen.

Tijdelijke tellingen

Een eerste test bewijst het nut van zulke tellingen. “Uit deze tellingen blijkt dat er elke dag 3000 fietsers over de Netebrug rijden. Er zijn zelfs uitschieters tot meer dan 4000 fietsers op één dag. Dit is echt meer dan verwacht”,legt Staf Aerts, schepen voor Mobiliteit in Duffel uit.Deze resultaten zullen we met Waterwegen en Zeekanaal bespreken, want hier moet bij het ontwerp van de hogere Netebrug zeker rekening gehouden worden. 3000 tot zelfs 4000 fietsers per dag verdienen veel meer ruimte dan een standaardfietspad.”

De provincie Antwerpen nodigt de andere gemeentebesturen uit om hetzelfde te doen als Laakdal, Borsbeek en Duffel: in ruil voor tijdelijke tellingen, krijgen ze een eigen telapparaat. Luk Lemmens voegt daar nog aan toe: “Gedurende 6 weken (2 weken op 3 locaties) gebruiken de gemeentebesturen het telapparaat om de Provinciale Fietsbarometer te voeden. De resterende 46 weken van het jaar kunnen ze het apparaat vrij gebruiken voor tellingen op gelijk welke locatie. Dat hoeven trouwens niet alleen fietsroutes te zijn. Het apparaat is ook geschikt voor het tellen van gemotoriseerd verkeer.”

Uniek in Europa
De Provinciale Fietsbarometer registreert de cijfers uit alle tijdelijke tellingen en voegt ze toe aan permanente tellingen. Die doet de provincie Antwerpen zelf: op 15 vaste locaties in onze provincie vind je nu al glasvezellussen die 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 het aantal passerende fietsers tellen. Die permantente tellingen starten deze week. De Provinciale Fietsbarometer vergelijkt, interpreteert en analyseert de combinatie van permanente en tijdelijke tellingen. De provincie Antwerpen is de eerste regio in Europa die daarmee op een objectieve en gestructureerde manier informatie over fietsers verzamelt. “Zelfs fietsland Nederland heeft geen cijfers op dit schaalniveau.”, aldus Luk Lemmens. “Voor de verzameling van cijfers over fietsers op provinciale schaal, zijn we trendsetter in Europa.

Planning

De gemeentebesturen kregen informatie over het telapparaat en over de voordelen van de Provinciale Fietsbarometer op 3 studiedagen. Begin 2015 volgt een praktische workshop om de plaatsing en de werking van de telapparaten uit te leggen. Binnen een jaar zullen de eerste resultaten van de Provinciale Fietsbarometer bekend zijn.