Provincie Antwerpen zet Vlaanderen op zijn kop met duurzame mobiliteit

Op 21 oktober 2015

Wat woon-werkverkeer betreft, is de provincie Antwerpen topscoorder. Bijna 70% van het personeel komt op een duurzame manier naar het werk. De overige 30% gebruikt de wagen. In het gemiddelde bedrijf in Vlaanderen ligt deze verhouding exact omgekeerd.

De provincie Antwerpen is bij haar burgers onder meer gekend om de aanleg van de fietsostrades. De kans dat je er tijdens ochtend- en avondspitsen ook provinciemedewerkers kruist, blijkt nu erg groot te zijn. De helft van het personeel (ca 1.700 medewerkers) neemt minstens af en toe de fiets. Op de centrale administratie komt zelfs 70% duurzaam naar het werk, met de fiets dus of met het openbaar vervoer. De cijfers, zwart op wit:

• 43% van het personeel van het Provinciehuis gebruikt het openbaar vervoer (al dan niet in combinatie met de fiets). Een heel stuk beter dan het Vlaamse gemiddelde van 12%.
  • 24% fietst minstens de helft van de tijd naar het werk. Dubbel zoveel als het gemiddelde in Vlaanderen.
  • Het aantal autosolisten bedraagt 32%. Weer heel wat beter dan de 70% op Vlaams niveau.

De provincie Antwerpen wil ook andere werkgevers stimuleren om hetzelfde te doen. De cijfers van het woon-werkverkeer van de provinciale werknemers tonen aan dat je door een goede mix van maatregelen het duurzaam verplaatsingsgedrag van werknemers effectief kunt sturen. Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens: “Via het Provinciaal Mobiliteitspunt (PMP) Antwerpen stellen wij twee mobiliteitsadviseurs ter beschikking die werkgevers gratis begeleiden bij het opmaken van een duurzaam vervoersplan. Als werkgever geven we natuurlijk zelf ook het goede voorbeeld. Aan de hand van een bedrijfsvervoerplan hebben we een heel actieplan opgemaakt waarmee we duurzaam woon-werkverkeer stimuleren. Dat dit beleid zijn vruchten afwerpt, lezen we in de cijfers!”