Provincie maakt 53.000 euro vrij voor veilig verkeer

Op 1 augustus 2016

De provincie Antwerpen trekt 53.000 euro subsidies uit om educatieve en verkeersveilige materialen aan zestien scholen en zeven gemeenten te schenken. Die subsidie kadert in het '10op10'-project dat basisscholen wil aanzetten om uitgebreide mobiliteitseducatie aan te bieden aan hun leerlingen.

Het geld gaat voornamelijk naar materialen zoals fietsen en verkeersborden, maar ook naar VERO's is veel vraag. “Een VERO is een oefenroute voor voetgangers en fietsers langs relevante verkeerssituaties, bijvoorbeeld in de buurt van scholen. Na praktische verkeersoefeningen op de speelplaats kunnen de leerlingen op een veilige manier oefenen in de straten rondom de school. Zo leren ze omgaan met de reële gevaren in verkeer”, zegt Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde van Mobiliteit. “De subsidies en het 10op10-project moeten de volgende generatie aanzetten tot veilig en correct gedrag in het verkeer. Jong geleerd is oud gedaan. Het is broodnodig om onze jongeren op een veilige manier kennis te laten maken met het verkeer.”

Veilige routes

Van de zeven gemeenten leggen Duffel en Stabroek een nieuwe VERO aan, Herenthout krijgt er drie. Gemeente Puurs maakt met een bedrag van 2.000 euro schoolroutekaarten aan. Daarmee brengt het de meest veilige routes naar de scholen in kaart. Onder meer grote parkings, knelpunten en begeleide oversteekplaatsen staan aangeduid. De gemeente Brecht koopt voor 5.000 euro aan behendigheidsmateriaal aan dat uitgeleend kan worden door de scholen uit de buurt. Hulshout krijgt hetzelfde bedrag voor infrastructuurwerken in de buurt van de Gemeentelijke Basisschool Hulshout. Daar wordt meer ruimte gegeven aan de fietser en wordt een stuk rijbaan vervangen door fietspad. In Kontich gaat 2.600 euro naar het plaatsen van een slagboom aan de school om de wagens tijdens de drukke uren 's morgen op afstand te houden. Zo wordt er voorrang gegeven aan fietsers en voetgangers. In totaal kunnen zestien basisscholen rekenen op een deel van de subsidie. De meeste scholen kopen met het geld fietsen aan.