Rivierenhof krijgt calisthenicstoestellen

Op 20 augustus 2015

In het Rivierenhof in Deurne worden volgende week calisthenicstoestellen geplaatst, vlak naast de doolhof. Na het nieuwe polyvalente sportveldje aan de Grapheusstraat, heeft de sportieve parkbezoeker opnieuw iets om naar uit te kijken.

Calisthenics is een opvallende fitnessvariant, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, die steeds populairder wordt in ons land. Het is een verzamelnaam voor alle oefeningen die worden uitgevoerd met enkel het eigen lichaamsgewicht, zoals push-ups en sit-ups. Een combinatie van balans, explosiviteit en pure kracht.

In het Provinciaal Groendomein Rivierenhof in Deurne worden volgende week verschillendecalisthenicstoestellen geplaatst, naast de doolhof. Het gaat over enkele klimrekken en buizen waar calisthenicsbeoefenaars zich aan kunnen optrekken. "Het is een relatief kleine investering, maar er is wel een erg groot publiek voor", zegt gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA). "Steeds vaker zie je mensen calisthenics beoefenen in speeltuinen, maar nu krijgen ze ook hun eigen voorzieningen."

De provincie wil op die manier het Rivierenhof ook interessanter maken voor sporters. "Het is niet enkel een park voor jonge kinderen, zoals de doolhof bijvoorbeeld", legt Peeters uit. "Maar ook iets oudere sportievelingen kunnen er terecht om te sporten. En niet alleen joggen."

Polyvalent sportveld

Dat er een groot publiek bestaat voor sportvoorzieningen, bewijst het succes van het nieuwe polyvalente sportveldje, op de hoek van de Parkweg met de Grapheusstraat dat enkele weken geleden volledig afgewerkt werd. Dat kwam er als alternatief voor het basketbalveld dat plaats maakte voor de nieuwe doolhof. Deze zomer is die 'sportarena' al intensief gebruikt om te voetballen en te basketballen. "Zowel de calisthenicstoestellen als het sportveldje passen dus in datzelfde verhaal, om ook sporters de nodige voorzieningen te geven in het Rivierenhof", zegt Peeters.

Verwacht wordt dat de toestellen volgende week woensdag geplaatst zullen worden.