Scholen krijgen verkeersmateriaal

Op 10 augustus 2015

De provincie Antwerpen trekt 22.500 euro uit om educatieve en verkeersveilige projecten te steunen. Elf basisscholen en de gemeente Boechout krijgen een subsidie.

De 10op10-subsidie ondersteunt de schoolse verkeerswerking met materialen zoals fietsen en verkeersborden. Ook een schoolroutekaart kan op een provinciale subsidie rekenen. Met het label 10op10 stimuleert de provincie Antwerpen verkeers- en mobiliteitseducatie in de scholen van het basisonderwijs.

"De provincie Antwerpen ondersteunt bijvoorbeeld de aankoop van verkeersborden, zodat kinderen op een parcours kunnen oefenen", legt gedeputeerde van Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA) uit. "Leerkrachten, ouders, politie en gemeenten kunnen deelnemen aan gratis vormingen."

Kaarten

Medisch-Pedagogisch Instituut Zonnebos in Schilde ontvangt een subsidie voor schoolfietsen en fietshelmen. Wekelijks fietst de school met de kinderen op de speelplaats, het schooldomein of de openbare weg. Ze oefenen op fietsbehendigheid en verkeersvaardigheid.

De gemeente Boechout krijgt geld voor schoolroutekaarten als leidraad voor de veiligste woon-schoolroutes. De kaarten vermelden bijvoorbeeld ook waar er parkeergelegenheid is in de buurt van de scholen. Gemeentelijke basisschool Het Oogappeltje uit Wommelgem krijgt figuren van Victor Veilig (het gele mannetje dat al aan vele scholen staat), fietspompen, kinderfietsen, vouwpedalen, verkeerslichten, fietsenstallingen voor kleuterfietsen, loopfietsen en behendigheidsmateriaal.

Leefschool 't Zandhofje in Zandhoven zal dankzij de provincie een vast verkeersparcours op de speelplaats van haar gloednieuwe school kunnen schilderen. 't Zandhofje krijgt ook een praktische handleiding voor fietslessen voor kleuters.

De leerkrachten van basisschool 3hoek in Ekeren schilderden zelf een fietsparcours op de speelplaats, waarvoor de school met een 10op10-subsidie extra behendigheidsmateriaal en verkeerslichten zal aankopen.