Stadsarchief wordt open erfgoedhuis Kempen

Op 5 oktober 2016

De erfgoedcel Kempens Karakter opent met de steun van de provincie Antwerpen een open Erfgoedhuis in het stadsarchief van Herentals. De leeszaal van het archief wordt op dit moment ingericht als opslagruimte voor de intergemeentelijke collectie.

De gemeenten Grobbendonk, Herenthout, Hulshout, Lille, Nijlen, Olen en Vorselaar -of verenigingen uit die gemeenten- kunnen hun culturele archieven en documentatie in het stadsarchief van Herentals achterlaten om ze zo toegankelijk te maken voor historisch onderzoek.

Lier en Heist-op-den-Berg, die zelf een historisch archief hebben, houden de culturele archieven in eigen huis, maar werken wel mee aan het project.

De provincie ondersteunt de opstart van het Erfgoedhuis met 32.000 euro en met inhoudelijk advies van onze medewerkers”, aldus gedeputeerde voor erfgoed Luk Lemmens (N-VA).

Optimaal bewaren

In de voormalige infirmerie van het oud Augustijnenklooster, waar het stadsarchief Herentals zich bevindt, is ruimte voor de culturele archieven en documentatie uit de betrokken gemeenten. Daardoor wordt een toegankelijke en bredere erfgoedwerking mogelijk.

Het gaat om private archieven die ooit aan de betrokken gemeenten zijn geschonken, maar daar niet in optimale omstandigheden kunnen bewaard worden”, legt de Herentalse schepen van Cultuur Ingrid Rijken (CD&V) uit. “Neem bijvoorbeeld een klooster uit een van die gemeenten, dat een 19de-eeuws archief bezit. Dat mag voor het bewaren ervan bij ons aankloppen. Zo ook verenigingen die niet op een gemeentelijk archief beroep kunnen doen om hun historisch waardevolle collectie in optimale omstandigheden te bewaren."

Verzameld Kempens erfgoed

Dat de kleinere buurgemeenten de collecties aan Herentals overmaken, lijkt logisch. Vanuit een historisch perspectief vervult ­Herentals als oudste en op een na grootste stad in de omgeving een belangrijke centrumfunctie: ooit hoofdplaats van het markgraafschap Antwerpen en een belangrijke handelspost in het middeleeuwse hertogdom Brabant.

Kempens Karakter ziet voor het Herentalse stadsarchief een vooraanstaande rol binnen het historische én hedendaagse toeristische en heemkundige erfgoedlandschap van de Antwerpse Kempen”, zegt Luk Lemmens.

De concentratie van dit erfgoedmateriaal op één plek zorgt ervoor dat experten en geïnteresseerden elkaar vinden in dit 'Open Erfgoedhuis'”, zegt Luk Lemmens. “De grote winnaar is het Kempens erfgoed dat een boost krijgt en meer diepgang verwerft. Dit biedt veel voordelen voor de samenwerkende gemeenten en de liefhebbers van de lokale geschiedenis.”