Sterckshof te koop voor 5 miljoen

Op 6 oktober 2014

De provincie Antwerpen zoekt een nieuwe eigenaar voor het kasteel Sterckshof aan het Rivierenhof in Deurne. De minimum vraagprijs bedraagt 5 miljoen euro. Kandidaatkopers kunnen vanaf vandaag bieden.

Het kasteel Sterckshof geeft sinds 1994 onderdak aan het provinciaal Zilvermuseum. Het gebouw moet dringend worden gerenoveerd. De provincie, die sinds 1921 eigenaar is, kan door interne hervormingen geen aanspraak meer maken op een restauratiepremie. Het is daarom genoodzaakt om het gebouw van de hand te doen.

Het Sterckshof wordt verkocht aan de hoogste bieder. De minimumprijs is vastgelegd op 5 miljoen euro. Toch zal de eigenaar ook nog voor extra kosten staan om het gebouw terug in orde te krijgen. "De afgelopen maanden kwamen al enkele geïnteresseerden een kijkje nemen in het kasteel", zegt Luk Lemmens (N-VA), Antwerps gedeputeerde van Cultuur. "De kandidaat-kopers kunnen vanaf nu beginnen bieden.

We laten de nieuwe eigenaar redelijk vrij in wat hij met het kasteel wil doen. In het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan staan wel enkele mogelijkheden, zoals socioculturele en educatieve voorzieningen, kantoor- en dienstenfuncties of toeristisch- recreatieve voorzieningen.

Wonen is zeer beperkt toegelaten.

Het liefst willen we natuurlijk een functie waardoor het gebouw toch nog open blijft voor de bezoekers, zoals bijvoorbeeld de inrichting van een restaurant. Toch behoren ook een hotel of congrescentrum tot de mogelijke nieuwe invullingen van het kasteel."

De volledige buitenzijde van het kasteel is beschermd, net als enkele elementen binnenin. Het kasteel zal dus niet verdwijnen.

Hoeve

De provincie kocht het domein in 1921 aan. Er stond op die plek alleen een hoeve. Het huidige kasteel met de nodige pracht en praal werd tien jaar later gebouwd. Het is dus eigenlijk niet zo oud. De provincie wou tijdens de economische crisis zo extra jobs creëren. Een invulling had het toenmalige provinciebestuur nog niet. Dit had als groot nadeel dat het kasteel weinig praktisch was ingedeeld.

Al snel zou het onderdak bieden aan verscheidene musea. Het kunsten ambachtenmuseum zat lang in het kasteel. Alleen verhuisde de textielcollectie naar het ModeMuseum.

De fotografie vond dan weer onderdak in het FotoMuseum. In 1994 kwam het Zilvermuseum naar het kasteel aan het Rivierenhof. De zilvercollectie verhuist naar de Suikerrui.