Stukje fietsostrade opnieuw bijna klaar

Op 15 december 2014

Als het weer het toelaat, opent maandagnamiddag opnieuw een stukje van de nieuwe fietsostrade op de grens van Sint-Katelijne- Waver met Mechelen.

Door het slechte weer heeft de opening van het gedeelte fietsostrade tussen de Spoorweglei in Katelijne en de nieuwe brug aan de Vrouwvliet in Mechelen vertraging opgelopen. “Wij roepen fietsers op om het stukje dat nog niet opengesteld is voorlopig ook niet te gebruiken”, zegt Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor mobiliteit van de provincie Antwerpen.

Maandagnamiddag hopen wij het traject te openen, maar wij zijn afhankelijk van de weersomstandigheden”, klinkt het. In het nieuwe gedeelte dat bijna klaar is voor opening sluit de fietsostrade in de Spoorweglei aan het woonwagenpark via een helling aan op de hoger gelegen fietsweg en de fietstunnel onder de Mechelse ring (R6).

Met die nieuwe helling werken wij een belangrijke, ontbrekende schakel weg. Verderop, vanaf het militair domein loopt parallel aan de spoorweg een nieuwe fietsweg van drie meter breed in rode cementbeton”, legt Lemmens uit.

De fietsostrade kruist onderweg de Duivenstraat in Mechelen via een fietstunnel. Een nieuwe fietsbrug de fietsers over dewaterloop Vrouwvliet en onder de spoorweg door. Vanaf daar was de fietsostrade al klaar tot aan de Caputsteenstraat.

Het aansluitende traject, tot aan station Nekkerspoel, is dat nog niet. De provinciewerkt dat stuk de komende maanden verder af. Met een kostprijs van zo’n vier miljoen euro is het meteen een van de duurste.