Topzomer voor toerisme

Op 15 september 2015

Het was in de Rupelstreek weer een topzomer voor het toerisme. Wandelaars en fietsers doen de streek graag aan en het provinciaal domein De Schorre is bij dagrecreanten erg populair.

Rumst blijft de populairste plek om te fietsen, al is het aantal toeristen er minder dan de voorbije jaren vanwege de werken aan 3Ri4en. Op twee en drie staan Lier en Grobbendonk. Rumst haalde 1153 fietsers per dag in juni, 1176 fietsers in juli en 1347 in augustus.

De Klinkaartroute lokte extra veel wandelaars sinds het de titel ‘Wandeling van het jaar’ kreeg. Ook voor het wandeltoerisme waren de weekends van 21 juli, 2 augustus en 22 augustus hoogvliegers. “Ook De Schorre kende een succesvolle zomer, met 7741 recreanten die kwamen waterfietsen of minigolfen. Ook Schorremorrie was goed voor 7500 bezoekers, meer dan het dubbele van vorig jaar. Tomorrowland zorgde op drie dagen voor ruim 180.000 bezoekers”, zegt gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA).

Het totale aantal recreatieve fietstochtjes langs het fietsknooppuntennetwerk in heel de provincie Antwerpen steeg met 7 procent tot een geraamde 3,1 miljoen. Dat is 200.000 meer dan vorig jaar. De meest succesvolle dagen waren dinsdag 21 juli, zondag 2 augustus en zaterdag 22 augustus. Ook de hotels en Bed & Breakfasts laten weten dat de gemiddelde stijging van het aantal overnachtingen in de provincie 5 procent hoger ligt dan vorig jaar.

De campings kenden een beter zomerseizoen dan 2014. Navraag bij ‘fietsvriendelijke’, maar ook andere horecazaken tonen aan dat hun omzet met zo’n 20 procent is gestegen tegenover vorig jaar.