Twaalf foto's tonen steenbakkersverleden

Op 12 augustus 2015

In de vijf Rupelgemeenten staan op diverse plaatsen grote foto's op canvas die laten zien hoe de bewuste locatie er vroeger uitzag. Ze tonen dus het steenbakkersverleden.

De expo is er omdat het provinciaal recreatiedomein De Schorre 25 kaarsjes blaast en ook omdat 2015 het Europees Jaar van het Industrieel en Technisch Erfgoed is. "Het hele jaar door zet de Rupelstreek haar erfgoed in de kijker met muziek, wandeltochten, Open Monumentendag en deze foto's die tot 20 september blijven staan'", zegt Sabine Denissen, gids in de Rupelstreek.

Gedeputeerde Bruno Peeters verduidelijkt dat de beelden de bezoeker of toevallige passant confronteren met het verleden en de groei en verandering die er hebben plaatsgevonden. "Als historicus hecht ik aan dit soort zaken veel belang. Deze situaties zetten mensen aan het denken over vroeger en nu", zegt hij.

De twaalf locaties hebben een belangrijke rol gespeeld in de industriële geschiedenis van de Rupelstreek en elke foto verwijst naar een of ander aspect van het steenbakkersverleden. Zo staat in De Schorre op het hoogste uitkijkpunt een foto van hoe Boom er veertig jaar geleden uitzag toen het baggeren van klei in De Schorre net was stopgezet. In de achtergrond kunt u de kranen zien staan die het toenmalige ziekenhuis Den Brandt aan het bouwen zijn.

In De Schorre staat nog een tweede en derde canvas aan de hoofdingang en aan het Vlinderplein.

Wie ook de andere foto's wil bekijken, kan terecht op de rotonde in de Kapelstraat (Boom), aan het Tolhuis aan het veer op de Scheldedijk (Schelle), in de Boomsestraat aan Hellegat en aan de Paardestal in de Boomsestraat in Niel, in Rumst aan het Boonhof, voor het Museum Rupelklei in de Overwinningstraat en aan De Beukelaer in de Kardinaal Cardijnstraat in Rumst. Daar ziet u onder meer beelden van de paardenstallen en de aanlegplaatsen waar de bakstenen werden verscheept. Ten slotte staan er nog twee in Hemiksem voor het Kallebeekveer en in de Molendreef met zicht op de tegelfabriek Gilliot.