Vaandels pronken als nieuw

Op 19 juli 2016

Op zoek naar schitterende kerkelijke vaandels? Dan moet u eens binnenspringen in de Sint-Benedictuskerk in Mortsel, waar ze met ondersteuning van de provincie Antwerpen al twee van de vier vaandels konden laten restaureren.

De vaandels schitteren weer als vanouds dankzij het mooie werk van restaurateur Kenny Damian. Het betreft een exemplaar met een beeltenis van Onze-Lieve-Vrouw en eentje met de heilige Domenicus die de Rozenkrans ontvangt. Binnenkort vertrekken ook de twee vaandels met Onze-Lieve-Vrouw-Koningin en Sint-Benedictus naar het atelier voor restauratie en conservatie. De vier vaandels dateren uit de 19de eeuw, met uitzondering van de patroonheilige Sint-Benedictus. Die is uit het jaar 1790. “Samen met Monumentenwacht provincie Antwerpen werkten we met het kerkbestuur van Sint-Benedictus een beheersplan uit voor het roerend en onroerend goed”, verduidelijkt gedeputeerde Luk Lemmens. “Er gebeurden al heel wat verbeteringen qua infrastructuur. Met onze subsidies trachten we erfgoedhouders financieel te ondersteunen bij de conservatie van hun erfgoed. We zijn zeer tevreden met het resultaat. En we twijfelen er niet aan dat dit voor de volgende twee vaandels ook het geval zal zijn.

Ook tevredenheid troef bij het kerkbestuur van Sint-Benedictus. “Dankzij de steun kunnen we onze patroonheilige binnenkort opnieuw een prominente plek in de kerk geven. De eerste restauraties zijn nu al te bewonderen”, zegt Pierre Hernalsteen, voorzitter van de betrokken Kerkfabriek. “Wij zijn er zeer blij mee. De vaandels zijn prachtig”, zegt Pierres collega Jozef Stes. “Het textiel was inderdaad behoorlijk vervallen. Ze lagen ook al een tijdje ergens weg te kwijnen, terwijl het toch verborgen schatten zijn. Wij hopen ten zeerste dat ze dankzij de restauratie weer een groot publiek bereiken. Dit verdienen ze”, besluit Stes.