Vrijbroekpark wacht op vier groene bollen om te schaatsen

Op 7 december 2015

Aan de oevers van de grote vijver in het Vrijbroekpark zijn vrijdag vijf schaatsmeters geplaatst. Van zodra de ijslaag twaalf centimeter dik is, geven de meters vier groene bollen aan en kunnen liefhebbers hopelijk de schaatsen dit jaar nog aanbinden.

Onder een stralend herfstzonnetje werden de eerste schaatsmeters onthuld in het Vrijbroekparkdoor leerlingen van het tweede beroepsvoorbereidend leerjaar nijverheid van PITO Stabroek. Dat in het bijzijn van gedeputeerden Inga Verhaert (sp.a) en Bruno Peeters (N-VA).

"Van zodra de eerste vorst toeslaat, begint het bij vele fanaten te kriebelen en staat de telefoon in onze parken niet stil met de vraag of er al kan worden geschaatst. Dankzij deze schaatsmeters kunnen bezoekers dit nu op de voet zelf volgen", zegt gedeputeerde Bruno Peeters. "Het zijn de parkwachters die bij vrieskou 's ochtends de dikte van het ijs meten en naargelang de ijslaag dikker wordt, worden de rode bollen groen. Het is dus wachten op vier groene bollen om op het ijs te gaan schaatsen."

Vijftien schaatsmeters

In totaal zijn vijftien schaatsmeters gemaakt. De komende twee weken komen er ook schaatsmeters aan de vijvers van het Zilvermeer, het Prinsenpark, De Averegten, De Schorre en aan de slotgracht van kasteel d'Ursel in Hingene. De schaatsmeters, een roestvrij geheel met vier grote openingen, die de onderscheidene ijsdiktes van 0, 4, 8 en 12 centimeter mooi in beeld brengen, zijn bevestigd aan een houten paal. Pas wanneer alle bollen groen zijn kan er veilig geschaatst worden. "Via de website kan iedereen ook van thuis uit volgen of er al kan geschaatst worden", luidt het bij de parkwachters.

Duurzame materialen

"Het was een ontzettend leuke opdracht. We hebben ons over het ontwerp gebogen, dan de keuze van duurzame materialen bepaald en vervolgens een prototype gemaakt. Daar zijn nog enkele aanpassingen aan gebeurd vooraleer we allemaal aan de slag zijn gegaan. Het is heel plezant om in team aan zulke dingen te werken", vertelt Wiebe Gerritsma (14), zelf bouwheer van een schaatsmeter.

Kom Gezellig Buiten

De schaatsmeters zijn dus een eigen product en daar is ook gedeputeerde Inga Verhaert trots op. "We hebben provinciale technische scholen, waar we mensen opleiden tot de 'technici van de toekomst'. Aan wie konden we beter de vraag stellen om voor onze parken een schaatsmeter te ontwikkelen. Ik vind zelf dat ze daar bijzonder goed in geslaagd zijn", zegt Verhaert. "We organiseren met de provincie deze winter een 25-tal activiteiten op een tiental locaties. Op deze manier willen we de inwoners verleiden om ook 's winters 'Gezellig Buiten te Komen' en onze domeinen en evenementen te bezoeken. Er zijn bijvoorbeeld drinks rond vuurkorven, vertellingen en hopelijk kunnen ze binnenkort op onze parkvijver de schaatsen aanbinden. We proberen mensen ook een beetje toerist te laten zijn in eigen provincie", zegt Verhaert nog.