Zadelpijn op helft van Vlaamse fietspaden

Op 5 juli 2016

Zeven op de tien fietsers zijn niet tevreden over de fietspaden. Ruim de helft van de Vlaamse fietspaden is oncomfortabel en heeft een laag trilcomfort. Minister van Openbare Werken Ben Weyts wil het budget optrekken en de subsidieregels aanpakken.

De Fietsersbond en de hogeschool Odissee peilden bij 2.500 fietsers en 173 gemeentebesturen naar het comfort en de kwaliteit op de Vlaamse fietspaden. 35,6% is 'eerder niet tevreden' over de Vlaamse fietspaden. Een kwart is niet tevreden en 10% is helemaal niet tevreden. Vooral de schokken en de trillingen op de fietspaden storen de fietsers.

“De fietser vandaag is veel kritischer dan pakweg tien jaar geleden”, zegt Bruno Coessens, onderzoeker bij de Fietsersbond. “Door de opkomst van de elektrische fiets leggen mensen langere afstanden af voor het woon-werkverkeer. Als je dan 45 minuten fietst over weinig comfortabele fietspaden, dan is dat niet aangenaam.”

Asfalt

Het aanvoelen van de fietsers over de kwaliteit van de fietspaden komt overeen met de resultaten van de meetfiets van de Fietsersbond. Met die fiets werd al 4.000 kilometer fietspad getest. Op een score van tien krijgen de Vlaamse fietspaden maar 4,8. De provincie Antwerpen moet met een score van 6,24 alleen de provincie Limburg nipt laten voorgaan. In de provincie Antwerpen werd echter 1.837 kilometer fietspad getest en in Limburg maar 436 kilometer.

De gemeenten in de provincie Antwerpen scoren goed”, zegt Coessens. “Daar is ook een hoog percentage nieuwe fietspaden en die worden aangelegd in asfalt. Deze onderlaag is veel beter dan cementbeton, wat spijtig genoeg nog te veel wordt gebruikt aan de gewestwegen. Het Antwerpse provinciebestuur is een voortrekker. De fietsadviseurs voor de gemeenten stellen ook steeds asfalt voor om een fietspad aan te leggen.

Antwerps gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) onderstreept het belang van het gebruik van asfalt. “De provincie zweert bij asfalt als ondergrond en we proberen gemeenten daar ook zo vaak mogelijk toe te overtuigen”, zegt Lemmens. “Zeker voor de fietsostrades, die gemaakt zijn om voor langere afstanden gebruikt te worden, dragen we fietscomfort hoog in het vaandel.”

Versnelling

Om een versnelling te krijgen in het verhogen van het comfort op de Vlaamse fietspaden pleit de Fietsersbond voor een aanpassing van het subsidiereglement.

De huidige subsidies voor de herstellingen houden alleen rekening met de breedte en afscheiding van de weg”, zegt Coessens. “En dus is er voor een voldoende breed en afgescheiden fietspad in slechte staat geen subsidie. De financiering voor herstelling komt dan volledig voor rekening van de gemeenten. Alleen beschikken die niet over voldoende geld om die dan ook uit te voeren.”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) erkent dat er op vlak van subsidieregeling een en ander beter kan. Hij bekijkt of het budget kan worden opgetrokken en een aantal kosten kan worden verdeeld. Hij hoopt zo dat de gemeenten hun budget kunnen herzien, waardoor ze sneller kunnen investeren.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is