Actieve test educatief digi-pakket Brialmontforten

Op 23 april 2018

De provincie Antwerpen ontwikkelde een nieuw educatief digitaal pakket rond het belang van de forten rond Antwerpen. Met inbreng van de betrokken gemeenten, lokale gidsenverenigingen en vrijwillige leerkrachten van het KA Mortsel, werd een educatief digitaal spel ontworpen. Het gratis pakket werkt vakoverschrijdend en stimuleert scholieren om op een eigentijdse manier meer te leren over de forten. Ruim 100 kritische scholieren van het vijfde middelbaar KA Mortsel testten dit pakket vandaag voor het eerst uit.

De provincie Antwerpen ontwikkelde in het kader van het project Fortengordels een nieuw digitaal educatief pakket over de Brialmontforten voor scholieren van de derde graad middelbaar onderwijs. Met behulp van de smartphone en via interactieve opdrachten maken de scholieren op een eigentijdse manier kennis met de geschiedenis van de forten, hun rol tijdens WO I en ontdekken ze de huidige invulling van deze domeinen in hun eigen school- en woonomgeving.

Voor onze jeugd is een oorlog van honderd jaar geleden erg ver weg”, licht Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Erfgoed toe. “En opdat die verhalen en de plaatsen waar ze zich afspeelden niet uit het collectief geheugen verdwijnen, zijn we op zoek gegaan naar een manier om er op een boeiende manier aan de volgende generaties over te vertellen. Daarom ontwikkelden we een modern educatief pakket, dat we gratis ter beschikking van de scholen stellen. Vandaag is dit pakket voor het eerst door de scholieren zelf uitgetest. Aan de hand van hun ervaringen en tips kunnen we het educatief pakket ook na deze officiële lancering nog bijsturen.”

Praktische info

Partners als de betrokken gemeenten, de gidsenverenigingen en enkele geëngageerde leerkrachten van het Koninklijk Atheneum Mortsel werkten mee aan het opzet van het digitale educatieve pakket. Dit wordt vanaf 1 september gratis ter beschikking gesteld van scholen in de ruime omgeving van de Brialmontforten.

Het pakket stuurt leerlingen zelfstandig en met behulp van hun smartphone op ontdekking in de forten. In kleine groepjes voeren ze diverse opdrachten uit, waardoor de lokale geschiedenis meteen levend en concreet wordt voor hen. Het lespakket werkt vakoverschrijdend: onder meer vakken als Nederlands, geschiedenis, en ook biologie en economie komen aan bod.

Reacties

Verspreid over de forten van Wommelgem, Borsbeek, Mortsel en Edegem testten ruim 100 scholieren dit pakket voor de eerste maal uit. Over het algemeen werd dit als zeer leuk en interessant ervaren. Een aantal reacties:
‘je begrijpt de omvang van de forten pas echt als je hier bent’
‘dankzij de actieve en visuele proeven blijven de leerstof en de indrukken je beter bij’

‘veel beter om zelf met je smartphone visuele prikkels te zoeken, dan een papieren bundel of een gids te moeten volgen’.

Het merendeel van de scholieren wil gerust nog een keer terugkomen naar de forten.