Antwerps provinciebestuur schrapt partijsubsidies

Op 4 december 2018

“We zijn de eerste provincie die beslist om de subsidies voor partijen volledig af te schaffen.” Eerste gedeputeerde Luk Lemmens zet meteen de toon bij de voorstelling van het nieuwe provinciebestuur in Antwerpen. In de komende zes jaar wordt de 500.000 euro provinciale steun voor politieke partijen eerst gehalveerd en tegen het einde van de legislatuur herleid tot nul. “Als we een zuinig beleid bepleiten, moeten we zelf het goede voorbeeld geven”, zegt Luk Lemmens.

Inzetten op fietsostrades

Met het vrijgekomen geld verdubbelt het provinciebestuur het budget voor fietsbeleid. “Het publiek kent ons vooral van de fietsostrades, waarmee we ongelooflijk veel mensen uit hun wagen halen en op de fiets krijgen. Daar moeten we nu nog meer op inzetten”, legt Luk Lemmens uit.

Focus op kerntaken

Bovendien stijgen de belastingen niet. “De provincie moet focussen op haar kerntaken, zoals de fietsostrades, maar ook ruimtelijk beleid, waterbeheer en onderwijs richting knelpuntberoepen. Kortom, op de zaken waarmee ze nog voor een maatschappelijke meerwaarde kan zorgen”, meent Luk Lemmens.

Duurzaam op alle domeinen

Tot slot zal duurzaamheid meer dan ooit op alle domeinen worden toegepast. “We gaan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen voor 2030 van de Verenigde Naties als toetssteen gebruiken voor alle beslissingen", aldus Luk Lemmens.