Basisschool De Groeituin plant een boom voor nieuwe groene speelplaats

Op 15 december 2023

Basisschool De Groeituin in Heist-op-den-Berg onthardt en vergroent haar speelplaats. Leerlingen bijten de spits af met de aanplant van een nieuwe boom.

Samen met enkele leerlingen plantten gedeputeerde Jan De Haes en Heistse burgemeester Jan Moons een nieuwe boom op de speelplaats van basisschool De Groeituin op 15 december. De school onthardt en vergroent haar speelplaats. De metamorfose kadert in het project ‘Groene Oases’, een initiatief van provincie Antwerpen. De provincie voorziet de middelen en praktische ondersteuning voor de ontharding en vergroening van speelplaatsen. De 109 leerlingen van de school waren ook aanwezig.

Een nieuwe els ging de grond in op basisschool De Groeituin op vrijdag 15 december. Gedeputeerde voor Milieu en Natuur Jan De Haes en Heistse burgemeester

Jan Moons staken samen met enkele de leerlingen en directeur Bruno Peeters de handen uit de mouwen voor de aanplant. Op 13 januari 2024 planten de leerlingen en leerkrachten op een braakliggend terrein naast de school meer dan 300 planten voor een speelbosje. Verder komt er ook een groene rusthoek, een speelheuvel, een buitenklas en een patio met duurzame speelelementen.

Voor de ontharding en vergroening kan de school rekenen op financiële en praktische ondersteuning onder de noemer ‘Groene Oases’, een initiatief van provincie Antwerpen. Voor hun ‘Middelgrote Groene Oase’ krijgt De Groeituin €14.500.

Gedeputeerde Jan De Haes gaf de start van het vergroeningstraject: “Door les te krijgen in en over de natuur, leren we de volgende generaties hoe belangrijk natuur, biodiversiteit en klimaat zijn. Het is dan ook fijn om te zien hoe de school zich inzet, samen met het Regionaal Landschap Rivierenland.”