The Beauty of the Beast: Dierenkunst van oude en nieuwe meesters

Op 24 mei 2017, over deze onderwerpen: Cultuur
ursel

Voor de tentoonstelling ‘The Beauty of the Beast’ selecteert het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) werk van kunstenaars uit de 17de, 18de en 19de eeuw. ‘The Beauty of the Beast’ combineert en confronteert deze oude meesters met tientallen hedendaagse kunstenaars.

De kunstgeschiedenis begint met dieren: meer dan 30.000 jaar geleden werden ze al door mensen vastgelegd in muurschilderingen. In de eeuwen daarna hebben afbeeldingen van dieren vooral een symbolische functie. Vanaf de middeleeuwen figureren dieren op allerlei schilderijen, maar vanaf de 17de eeuw worden ze heuse hoofdrolspelers.

Voor de tentoonstelling ‘The Beauty of the Beast’ selecteert het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) werk van kunstenaars uit de 17de, 18de en 19de eeuw. Op hun schilderijen vinden we de dieren die eeuwenlang thuis waren in en rond een kasteel:  gezelschapsdieren, zoals katten en honden, maar ook neerhofdieren, zoals kippen, konijnen, koeien, paarden, schapen, geiten, varkens en ezels. Alle grote namen uit de dierenkunst zijn van de partij: van Roelant Savery en Frans Snijders over Jacob Jordaens en Paul de Vos tot Charles Verlat en Henriëtte Ronner-Knip.

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens licht toe: “De provincie Antwerpen onderhoudt al langer een goede band met het KMSKA. Verschillende topstukken uit de collectie werden tentoongesteld op verschillende provinciale locaties. Denk bijvoorbeeld aan de tentoonstellingenreeks ‘De Modernen’ in de Fabiolazaal en de prachtige tentoonstelling over Rik Wouters in het ModeMuseum. Met ‘The Beauty of the Beast’ schrijven we een nieuw hoofdstuk in dit prachtige verhaal. Kasteel d’Ursel heeft zich de voorbije jaren bewezen als locatie voor toptentoonstellingen en het vertrouwen van het KMSKA is een mooie erkenning voor het kasteel als tentoonstellingslocatie.

‘The Beauty of the Beast’ combineert en confronteert deze oude meesters met hedendaagse kunstenaars zoals Wim Delvoye, Jan Fabre, Koen Vanmechelen, Stephan Vanfleteren en tientallen andere.