Dag van de Verkeersveilige Gemeente

Op 23 juni 2022

Bornem, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Kalmthout, Kontich, Puurs-Sint-Amands, Ravels, Schelle, Vorselaar, Wijnegem en Wuustwezel ontvangen een erkenning Verkeersveilige Gemeente.

Op woensdag 22 juni organiseerde de provincie Antwerpen de eerste Dag van de Verkeersveilige Gemeente. 13 gemeenten kregen een erkenning voor hun inspanningen van de voorbije 4 jaar.

Geen verkeersslachtoffers meer in de provincie Antwerpen. Dat is onze missie. We werken er samen aan met gemeenten en politiezones via het traject Verkeersveilige Gemeente. Om hen te inspireren, organiseerde de provincie Antwerpen op woensdag 22 juni 2022 de eerste Dag van de Verkeersveilige Gemeente.

90 deelnemers uit 39 Antwerpse gemeenten en 12 politiezones dompelden we onder in de verschillende aspecten van verkeersveiligheid. 13 gemeenten kregen een erkenning voor hun inspanningen bij het uitvoeren van hun actieplan verkeersveiligheid. Ze startten in 2018 als eersten op in het traject Verkeersveilige Gemeente. In uitvoering van hun verkeersveiligheidsactieplan realiseerden ze onder meer:

• een duidelijk beleid en visie over verkeersveiligheid
  • goede participatietrajecten
  • fietsstraten
  • nauwe samenwerking met de politie
  • sterke voor- en nametingen bij nieuwe verkeerssituaties

Nog eens proficiat aan Bornem, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Kalmthout, Kontich, Puurs-Sint-Amands, Ravels, Schelle, Vorselaar, Wijnegem en Wuustwezel.

Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens: “Binnen het traject Verkeersveilige Gemeente zet de provincie Antwerpen stevig in op kennisdeling tussen de gemeenten en politiezones voor een zo sterk mogelijke aanpak van de verkeersveiligheid in de provincie. Dit doen we door begeleiding op maat, een Lerend Netwerk, een nieuwsbrief en praktijkgerichte infofiches. Werken aan verkeersveiligheid doe je niet alleen. Dat 90 deelnemers uit gemeenten en hun politiezones aanwezig waren, motiveert. Zolang er doden en zwaargewonden vallen in het verkeer blijft de inzet op verkeersveiligheid cruciaal. Het doel is en blijft nul slachtoffers. Dat gemeenten en politiezones deze doelstelling massaal onderschrijven, betekent dat ze om de veiligheid van hun inwoners geven.”

Gouverneur Cathy Berx: “Nul doden, nul zwaargewonden in en door het verkeer… Het onderschrijven van die duidelijke doelstelling is allerminst vrijblijvend. Door actief deel te nemen aan het project ‘Verkeersveilige gemeente’ maken steeds meer Antwerpse gemeenten dat engagement op een ambitieuze manier concreet. Ze kiezen ervoor om verkeersveiligheid – en leefbaarheid en dus mensenlevens te laten primeren op harder, sneller en meer autoverkeer. Ik ben de gemeenten er meest dankbaar en erkentelijk voor. Moge de uitvoering van moedige beslissingen, de uitwisseling van goede praktijken, sensibilisering, veilige infrastructuur en doortastende handhaving …het verkeer écht veilig en vergevensgezind maken voor heel jong en oud (er). Een provincie zonder verkeersslachtoffers, laten we daar samen voor gaan”.