De 39e editie van de Special Olympics Belgium Nationale Spelen komt in 2023 naar Mechelen

Op 2 juli 2021

Vandaag maakte Special Olympics Belgium (SOB), de organisatie voor atleten met een verstandelijke beperking, bekend dat haar 39e editie van de Nationale Spelen in 2023 plaatsvindt in de stad van de Maneblussers. Dit in samenwerking met de provincie Antwerpen, Nekkerhal - Brussels North en de Foundation Mechelen vzw. Vandaag werden de eerste details bekend gemaakt in aanwezigheid van onder meer Alexander Vandersmissen, waarnemend burgemeester, Abdrahman Labsir, schepen van Sport, Gabriella De Francesco, schepen voor Gelijke kansen en Toegankelijkheid van Mechelen en gedeputeerde Jan De Haes van de provincie Antwerpen. De aankondiging eindigde met het aansteken van de Vlam van de Hoop door Maarten Poels, SOB-atleet en Gezicht van deze editie, en een unified voetbalmoment samen met de ambassadeurs van de Spelen zoals Günther Neefs, Piet den Boer en Patrick Riguelle.

Vanaf donderdag 18 mei starten 3 dagen vol intense wedstrijden in 15 sportdisciplines waaronder aangepaste fysieke activiteiten, atletiek, badminton, basketbal, bocce, floorbal, gymnastiek, judo, motorische activiteiten, netbal, sportspelen, tafeltennis, tennis, voetbal en zwemmen. Deze vinden plaats in de Nekkerhal – Brussels North, sportpark De Nekker en de Koninklijke Mechelse Tennis- en Hockeyclub (KMTHC). “We laten zo aan de supporters en sportliefhebbers zien dat er veel sporten toegankelijk zijn voor iedereen, dat er evenveel beleving is of zelfs meer, maar ook dat onze sportaccommodatie er klaar is om iedereen aan het sporten te krijgen. Met dank aan onze lokale partners die mee stappen in ons verhaal en hun accommodatie deze dagen openstellen voor de speciaalste atleten onder ons. We kijken er samen naar uit om de atleten te ontvangen en niet alleen tijdens Special Olympics Belgium Nationale Spelen, maar graag ook in een duurzaam aanbod binnen onze Mechelse clubs”, aldus Abdrahman Labsir, schepen van Sport.  Jan De Haes, gedeputeerde voor recreatiedomeinen voegt hier nog aan toe: “Met de provinciale recreatiedomeinen kiezen we resoluut voor toegankelijkheid en laagdrempeligheid, met aangepaste infrastructuur en een aanbod voor diverse doelgroepen. Voor deze bijzondere gelegenheid stellen we graag de aangepaste infrastructuur van De Nekker gratis ter beschikking”.