“Elk domein vertelt een eigen verhaal, op maat van de bezoeker”

Op 31 maart 2018

Gedeputeerde Jan De Haes, bevoegd voor Provinciale Groendomeinen, stelde deze week tientallen activiteiten voor in het kader van de Week van de Provincie­domeinen. “Het is meer dan een plek waar men in het weekend met de kinderen komt spelen, en daar willen we op blijven inzetten”, zegt Jan de Haes

Met de Week van de Provinciedomeinen, van maandag 9 april tot en met zondag 15 april, willen de Vlaamse provincies voor het tweede jaar op rij hun parken in de kijker zetten. In totaal gaat het om 53 provinciale recreatie­domeinen verspreid over vijf provincies. Dertien daarvan bevinden zich in de provincie Antwerpen. “Ze zetten allemaal hun beste beentje voor”, zegt De Haes. “We willen deprovincie dichter bij de mensen brengen, door bezoekers te engageren, een mooi vast recreatief aanbod uit te werken, een groene oases dicht bij huis aan te bieden en leuke evenementen en gezellige activiteiten te organiseren. Het is een breed aanbod, dat in de Week van de Provinciedomeinen nog eens extra in de verf wordt gezet. Maar daar zetten we natuurlijk ook heel het jaar door op in. Elk domein heeft een eigen verhaal. Het is niet de bedoeling dat we met openbare middelen in concurrentie gaan met elkaar. Deinvullingen van de parken moeten beantwoorden aan de behoeften die er leven bij de gebruikers. En afhankelijk van het moment van de dag en de week is dat sporten, relaxen, een moment om je gedachten vrij te maken… En die vraag blijft toenemen.”

Rivierenhof

Alle dertien openbare provinciale groendomeinen samen, waaronder het Rivierenhof in Deurne, Hof van Leysen in Antwerpen, De Schorre in Boom, Vrieselhof in Ranst en de Kesselse Heide in Nijlen, lokken jaarlijks zo'n 2,5 miljoen bezoekers. Deverschillende activiteiten brengen jaarlijks 900.000 mensen naar de domeinen. “We voelen dus ook extra druk”, zegt De Haes. “Maar dat is een goed teken. Het is aan ons om te zorgen voor die beleving en dat gebeurt altijd in interactie met de bezoeker. Denieuwe speeltuin in het Rivierenhof, bijvoorbeeld, is ontworpen op basis van denoden van de gebruikers door hen zelf te bevragen. En de verschillende belevingen voor alle type gebruikers proberen we ook aan elkaar te koppelen: een combinatie van kunst, sport, spel, educatie voor scholen… We bereiken nu al elk jaar 50.000 schoolkinderen en ook moeten er nog meer worden. Met kleine evenementen, zoals een vlinderwandeling als inleiding in de natuur tot een grote ­valentijnrun.”

En daarom blijven we investeren, op maat van onze bezoekers”, gaat De Haes verder. “Het afgelopen jaar 1,5 miljoen euro aan speeltuinen alleen al. Voor deverlegging van de sportinfrastructuur in het Rivierenhof: 5 miljoen euro. In de Nekker in Mechelen investeren we 4 miljoen. En dat altijd met respect voor natuur en dier.” De geplande activiteiten komen bovenop dereeds bestaande activiteiten en bezienswaardigheden. “Onze provinciedomeinen zijn meer dan een plek waar men in het weekend met de kinderen komt spelen en daar willen we ons hard voor blijven inzetten.”

Bron: GVA - 31/03/2018 - JS