F1 slalomt zich rond het spoor

Op 26 juni 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Luk Lemmens

Ze claimen de meest directe en snelste weg per fiets te zijn van punt A naar punt B. In bange mobiliteitsdagen wordt op de fietssnelwegen veel hoop gesteld. Maar er klinkt al gemor, omdat vooral snelle, hoofdzakelijk mannelijke fietsers bediend worden.

Het zijn vooral de provinciebesturen die de fietssnelwegen realiseren. Voortrekker is de provincie Antwerpen. Het veelgehoorde synoniem fietsostrade komt ook uit de koker van de mobiliteitsdienst van die provincie. 'Ik vind het best een mooi woord', zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA), bevoegd voor mobiliteit. De eerste fietsostrade, de F1, loopt van Antwerpen naar Mechelen en is klaar, het resterende stuk naar de grens met Vlaams-Brabant volgt. De F14 van Antwerpen naar Essen 'is voor 90 procent befietsbaar'. En er zijn er nog op komst.

De fietsers vinden hun weg naar het nieuwe aanbod. Hoewel het fietsen in het algemeen volgens het jongste verplaatsingsonderzoek licht achteruitging in Vlaanderen, zit het wel in de lift in de stedelijke kernen én op de fietssnelwegen. Tijdens de fietstelweek van september 2016 werden op de drukste punten vijfduizend passanten of meer per dag geteld.

Tom Ysebaert - De Standaard