Fietsbarometer geeft Hoboken 6,5 op 10

Op 12 juli 2017, over deze onderwerpen: Fietssnelwegen, Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken
Fietsen

In opdracht van de provincie zijn de fietspaden in Hoboken onder de loep genomen. Met een 6,5 op 10 scoort Hoboken iets beter dan het provinciale gemiddelde van 6,1.

De fietspaden die de belangrijkste kernen met elkaar verbinden, het zogenaamde Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, zijn beoordeeld op basis van verschillende criteria. Hoboken scoort goed, maar er zijn enkele straten die een onvoldoende kregen. De Sint-Bernardsesteenweg tussen het Schoonselhof en Hemiksem, scoort globaal 4,9 op 10. Het tweerichtingsfietspad is namelijk erg smal en ligt erg dicht tegen de rijbaan. Omdat het fietspad in klinkers is aangelegd, die snel verzakken, is ook het rijcomfort niet ideaal.

De Antwerpsesteenweg scoort gemiddeld, maar verliest ook heel wat punten omdat niet heel de straat een apart fietspad heeft. Fietsers moeten zich tussen het verkeer begeven, wat de veiligheid niet ten goede komt. De Krugerbrug, Krugerstraat en Krijgsbaan scoren ook niet erg hoog. “Het is niet onze bedoeling om lokale besturen op de vingers te tikken.”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit, Luk Lemmens. “De fietsbarometer geeft lokale besturen een objectief beeld over hun fietspaden. Dat zorgt ervoor dat ze niet op hun buikgevoel moeten voortgaan, maar kunnen terugvallen op een onderbouwd onderzoek. Zelf blijven we ook inzetten op onze fietsostrades. De fietsostrade die van Hoboken via Hemiksem en Niel tot Boom loopt, is in Hoboken nog een stukje onderbroken, maar het is onze ambitie die door te trekken. Het bestaande stuk fietsostrade langs het spoor scoort al wel heel goed.”

Jan Stassijns - Gazet van Antwerpen