Fietsbarometer toont aan dat investeren in rode loper voor Borgerhout noodzakelijk is

Op 14 juni 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Luk Lemmens

Het districtsbestuur van Borgerhout verzet zich tegen de plannen van de stad Antwerpen voor een lange fietsstraat als veilig alternatief voor de Turnhoutsebaan. Ze baseert zich hiervoor op de fietsbarometer van de provincie Antwerpen. Die toont nochtans net het belang van investeringen in een ‘rode loper’ voor fietsers aan, aldus gedeputeerde Luk Lemmens.

De provinciale fietsbarometer neemt het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van alle gemeenten en districten in de provincie Antwerpen onder de loep.”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor mobiliteit uit. “In Borgerhout werden onder meer de Turnhoutsebaan en de rode loper, het netwerk van straten dat de stad wil uitbouwen tot veilig en vlot alternatief voor fietsers, onder de loep genomen.”

Beide scoren op dit moment ruim onvoldoende op verschillende criteria, zoals fietscomfort en verkeersveiligheid. “Voor de Turnhoutsebaan is dat geen verrassing, vooral de drukte en het gemengde verkeer maakt een veilig alternatief noodzakelijk,” aldus Luk Lemmens, “en dat is exact wat de stad voor ogen heeft met de rode loper. De fietsbarometer toont aan dat ook hier investeringen noodzakelijk zijn vooraleer dit een waardig alternatief kan zijn voor de fietsers in Borgerhout. Die investeringen staan ook op de planning en zullen een substantiële verbetering betekenen voor deze route en eindelijk een veilig alternatief bieden voor fietsers op de Turnhoutsebaan. Dat het districtsbestuur zich hier tegen verzet en blijft pleiten voor de Turnhoutsebaan als fiets-as is onbegrijpelijk, de complexiteit en de drukte daar maken een oplossing op korte termijn onmogelijk, terwijl het alternatief klaar ligt.

De fietsbarometer is ontwikkeld om lokale besturen te ondersteunen in hun fietsbeleid en noodzakelijke investeringen in kaart te brengen. Dat men de fietsbarometer gaat gebruiken om zich tegen zulke investeringen te kanten is onbegrijpelijk.”, concludeert Luk Lemmens.