Fietsostrade verbindt Lier met Herentals

Op 28 november 2016

De provincie Antwerpen stelt een studiebureau aan om een fietsostrade te realiseren tussen Herentals en Lier. Die volgt na fietssnelwegen van de Keizerstede naar Balen en naar Aarschot.

Fietsostrades zijn snelle, comfortabele en vooral veilige fietsverbinding voor mensen die met de fiets naar het werk, school, station of winkel willen rijden. Net als bij een gewone snelweg gaat het om een fietssnelweg die een lange verbindingsweg vormt, waar gebruikers eender waar op en weer af kunnen rijden. Zo is de provincie Antwerpen drie jaar geleden al gestart met de nodige stappen om een fietsostrade uit te werken die van Herentals via Olen, Geel en Mol naar Balen leidt. Die fietsroute volgt daarbij de spoorweg.

Een gelijkaardig principe wil de provincie uittekenen tussen Herentals en Lier. Ook daarbij zou de fietsostrade zo veel mogelijk gelijk lopen met de bestaande spoorverbinding tussen de twee steden. De route doet onderweg zo onder meer Bouwel en de Nijlense dorpen Kessel en Nijlen-centrum aandoen. Daarvoor heeft het bestuur nu de modaliteiten goedgekeurd waaraan de studieopdracht moet voldoen.

In deze studie moet gezocht worden naar het mogelijke tracé van deze fietspaden. Voor de fietsostrade Lier-Herentals is de lengte van het aan te leggen tracé ongeveer 20,3 kilometer”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) van de provincie Antwerpen. “Omdat het om een complex dossier gaat, stellen we daarvoor een extern studiebureau aan.” De provincie hoopt de studie tegen 2018 klaar te hebben, zodat de uitvoering in de volgende legislatuur kan plaatsvinden.

Een voordeel is dat op een deel van de route tussen de steden nu al geschikte fietspaden liggen, zodat niet voor de volledige afstand grondverwervingen meer moeten gebeuren. Vooral in de onmiddellijke omgeving van de treinstations zijn nog inspanningen nodig.

Fietsknooppunt

Met deze nieuwe fietsostrade ontwikkelt Herentals zich alsmaar meer als een fietsknooppunt. Want naast de eerder genoemde fietsostrade Herentals-Balen telt de Keizerstede al langer de vlotte fietsverbinding naar Aarschot. Die is ettelijke jaren geleden niet naast, maar bovenop de (oude) spoorbedding van de treinverbinding tussen de twee steden aangelegd. Het is sindsdien een populaire fietsroute langs de Herentalse deelgemeentes Noorderwijk en Morkhoven, Olen, Heultje (Westerlo), Hulshout en deeldorp Westmeerbeek en Ramsel (Herselt). De verschillende gemeentes op het traject werken al een tijdje samen om de route nog meer op te waarderen tot een volwaardige fietsostrade. Daarvoor moet het pad verbreed worden tot vier meter en uitgerust worden met verlichting.