Fietsostrades binnenkort tot in Brussel en Aarschot

Op 8 juni 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken
Dehaene

De provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant hebben studiebureaus de opdracht gegeven om een traject voor de fietsostrade Lier-Aarschot uit te stippelen. De route voor de fietsostrade tussen Mechelen en Zemst wordt op 21 juni voorgesteld.

De provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant werken samen om het meest geschikte tracé voor de nieuwe fietsostrade tussen Lier en Aarschot (F104) te bepalen. Zo'n fietssnelweg is een rechtlijnige fietsroute, meestal naast een spoorlijn of kanaal, waarop fietsers zich snel en veilig kunnen verplaatsen over lange afstanden.

Twee studiebureaus

De twee provincies hebben de studiebureaus Arcadis en Evolta aangesteld om het tracé voor de geplande fietsostrade tussen Lier en Aarschot te onderzoeken. Begin 2019 moeten de plannen klaar zijn. “De fietsostrade tussen Lier en Aarschot is 27 kilometer lang, waarvan 19 kilometer op het grondgebied van de provincie Antwerpen”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) van de provincie Antwerpen. “We hebben de opmerkingen van de bewoners verwerkt. Daar gaan de studiebureaus nu mee aan de slag.” Verder zullen ze het tracé voor een fietsostrade tussen Lier en Herentals bestuderen.

Laura De Backer - Gazet van Antwerpen