FOMU ontfermt zich over historisch Agfa-Gevaertarchief

Op 31 mei 2017, over deze onderwerpen: Cultureel erfgoed, Cultuur
luk lemmens

Het voorbije anderhalf jaar heeft het FotoMuseum hard gewerkt aan een waarderings- en herbestemmingstraject voor het archief van Agfa-Gevaert. “Het doel is dit unieke industrieel erfgoed in de beste omstandigheden te behouden, beheren en ontsluiten voor het grote publiek.”

Beeldverwerkingsbedrijf Agfa-Gevaert in Mortsel en het FotoMuseum (FOMU) op het Zuid delen een lange geschiedenis. Toen het bedrijfsarchief van Agfa-Gevaert vrijkwam voor herbestemming door de sluiting van het Varenthof in Mortsel, heeft het FOMU samen met de provincie die kans met beide handen gegrepen. “Het bedrijfsarchief van Agfa-Gevaert vormt een omvangrijke getuigenis van de geschiedenis van het bedrijf. Bovendien biedt het ons een unieke kans om de foto-industrie in kaart te brengen en het archief te ontsluiten voor zowel wetenschappelijk onderzoek als voor een breed publiek”, zegt gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens. De provincie maakte daarom 160.000 euro vrij voor een waarderings- en herbestemmingsproject. “Want onze grote ambitie is om het FOMU uit te bouwen tot het fotografische geheugen van Vlaanderen.”

Elien Van Wynsberghe - Gazet van Antwerpen