Forse verhoging subsidies voor aanleg gemeentelijke fietsostrades en –paden

Op 22 maart 2018

Op vraag van de provincie Antwerpen keurde de Vlaamse regering op 15 december 2017 een uitbreiding van het Fietsfonds goed. De provincie breidt daarom haar subsidiereglement voor lokale besturen voor de aanleg van fietsostrades en het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) uit. Voor de fietsostrades breiden daarbij de subsidiemogelijkheden uit: naast de aanlegkosten worden ook de kosten voor grondverwervingen en studiekosten gesubsidieerd.

Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit, ijverde al lang voor een uitbreiding van het Fietsfonds: “De aanleg van een uitgebreid fietsostradenetwerk en de uitbreiding van volwaardige fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk is een topprioriteit in ons beleid. Om ook de gemeentebesturen aan te moedigen om hiervan werk te maken, was een bijkomende financiële stimulans wenselijk.” Vooral bij de aanleg van fietsostrades botsen de lokale besturen op aanzienlijke financiële drempels. “De studiekosten maar vooral ook de zeer hoge grondverwervingskosten maken het voor lokale besturen vaak onmogelijk om zelf fietsostrades aan te leggen”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens. “Daar wordt nu komaf mee gemaakt. Dit is een opsteker voor ons beleid.”

Aanleg fietsostrades voor 100% gesubsidieerd
Zowel de provincie Antwerpen als de Vlaamse overheid breiden via het Fietsfonds de subsidieerbare kosten uit. Naast de aanlegkosten worden ook de grondverwervings- en studiekosten 100% subsidieerbaar bij de aanleg van fietsostrades. Het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 15 december 2017 trekt het Vlaamse aandeel in de Fietsfondssubsidie op van 40% naar 50% voor de aanleg van fietsostrades. De provincie Antwerpen legt daar nog eens 50% van de aanleg-, grondverwervings- en studiekosten bovenop. In totaal is de aanleg van een fietsostrade 100% subsidieerbaar.

Aanleg van fietsinfrastructuur op het BFF of alternatieve functionele fietsroutes: 90%
Voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het BFF of de bovenlokale alternatieve functionele fietsroutes wordt maximaal 90% van de aanlegkosten gesubsidieerd, met een verdeelsleutel van 40% subsidies van de provincie Antwerpen en 50% van de Vlaamse overheid.

Kosten Provincie Antwerpen Vlaamse Overheid
Fietsostrade

Aanlegkosten

Grondverwervingskosten

Studiekosten

BFF Overige Aanlegkosten 40% 50%

Het digitale subsidieloket van de provincie Antwerpen

De lokale besturen kunnen een aanvraag indienen bij het digitale subsidieloket van de provincie Antwerpen. Nadat een aanvraag weerhouden wordt, staat de provincie Antwerpen ook in voor de verdere begeleiding van het dossier. De provincie is niet enkel verantwoordelijk voor de verdeling van de Fietsfondssubsidies maar volgt de projecten ook intensief op. Luk Lemmens: “De provincie Antwerpen ondersteunt de lokale besturen niet enkel financieel bij de aanleg van fietsostrades en fietsinfrastructuur op het BFF. We stellen ook gedurende het hele traject onze expertise ter beschikking, waarvan de gemeenten graag gebruik maken.”