Gerestaureerd orgel van wereldklasse in de mooiste kathedraal

Op 23 maart 2018

Het vermaarde Schyvenorgel werd vrijdag ingehuldigd onder het goedkeurend oog van Vlaams Minister-President Geert Bourgeois en Luk Lemmens, eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen. Het gerestaureerde orgel kan zich voortaan meten met toporgels zoals deze in de Dom van Riga of de Parijse St.-Sulpicekerk.

Minister-President Geert Bourgeois: “Vlaanderen kent een restauratiepremie van 938.000 euro toe voor het monumentale Schyvenorgel. Met de voltooide restauratie is een erfgoedparel van wereldklasse bewaard en kunnen ook toekomstige generaties genieten van dit majestueuze instrument en zijn klanken.”
Eerste gedeputeerde Luk Lemmens: “Het is een indrukwekkend moment. Na vier jaren is de intensieve restauratie van het Schyvenorgel voltooid. De provincie Antwerpen investeerde  662 500 euro hierin. We zijn zeer verheugd dat de restauratie van de Antwerpse kathedraal, die een halve eeuw geduurd heeft, hiermee een mooi slotakkoord krijgt.”

Een gebalanceerde restauratie door Orgelbau Schumacher

Vanaf 2014 is het Schyvenorgel door de firma Schumacher uit Eupen met grote zorg voor het authentieke karakter gerestaureerd. Men had daarbij oog voor detail”, vertelt eerste gedeputeerde Luk Lemmens. “Zo is het ivoor van de toetsen niet alleen even dik en kwalitatief als voorheen, men zocht zelfs naar ivoor in voorraaddozen van meer dan honderd jaar oud. Aan de binnenkant van de blaasbalgen zal men nog 19e eeuws krantenpapier aantreffen. Maar er werden ook structurele problemen verholpen met enkele bijzondere ingrepen.” Zo werd de oorspronkelijke windvoorziening van Schyven gereconstrueerd. En uiteraard werd de klankproblematiek grondig aangepakt. De orgelkast werd 113 cm naar voren geplaatst waarmee de klankinterferentie verholpen werd. Tenslotte was de realisatie van een perfecte intonatie een waar monnikenwerk. Het orgel telt verdeeld over drie verdiepingen 5 777 orgelpijpen, variërend in lengte van 10 meter tot enkele tientallen millimeters. Per orgelpijp was er ongeveer een half uur nodig om de intonatie op punt te stellen.

Minister-President Bourgeois: “Het karakter van de registers komt nu tot zijn recht. Nu pas blijkt de internationale allure van dit instrument, en dit in een van de mooiste kathedralen ter wereld. Het is een topper op onze erfgoedcatalogus die wereldwijd hoge ogen gooit.

Officiële inspeling op 13 april door concertvereniging Antwerpse Kathedraalconcerten
Op 13 april organiseert de concertvereniging Antwerpse Kathedraalconcerten het officiële inspelingsconcert van het gerestaureerde Schyvenorgel. Aansluitend wordt ook de eerste CD voorgesteld die is opgenomen op het gerestaureerde instrument. Deze vzw werd in 1963 opgericht en kent het Schyvenorgel door en door. Op het Schyvenorgel laten ze hun symfonische duivels los met symfonische muziek van na 1840.

Brochure Schyvenorgel
De dienst Erfgoed van de provincie Antwerpen maakte een mooie brochure over het Schyvenorgel. Men kan dit steeds bij de dienst zelf aanvragen of bij de Onze-Lieve-Vrouwkathedraal.