Heist-op-den-Berg is een bos rijker: scholen en buurt planten samen het Groenbergbos

Op 16 februari 2023

Scholen, leden van de jeugdbeweging, gezinnen uit de buurt … Jong en oud waren dit weekend van de partij om samen met provincie Antwerpen het nieuwe bos te planten aan de Peredreef in Heist-op-den-Berg. De provincie kocht recent de gronden aan om te bebossen en dit weekend was het zover: tijd om te planten en de nieuwe naam bekend te maken.

Inwoners van Heist-op-den-Berg konden de afgelopen weken stemmen op hun favoriete naam voor het bos. Gedeputeerde voor Milieu en Natuur Jan De Haes, zelf geboren en getogen in Heist-op-den-Berg, onthulde de nieuwe naam: “Voortaan kennen we deze plek als het Groenbergbos, een verwijzing naar de oude Ferrariskaarten waarop het bos vermeld werd. Deze plantactie is het startschot van een reeks aanplantingen door de provincie, ook hier in Heist-op-den-Berg.”

Eén bos, vele voordelen

Jan De Haes licht het belang van bossen toe: “Met dit bos bouwen we aan een klimaatveilige en groenere toekomst. Inwoners van Heist-op-den-Berg krijgen er een nieuwe plek bij om te genieten van de rust en de natuur, of om de koelte op te zoeken tijdens warme dagen. Om te joggen of wandelen langs het pad dat aangelegd wordt. Het bos zal ook de lucht zuiveren en zorgt ervoor dat regenwater een weg vindt naar het grondwater. Niet enkel voor het klimaat maar ook voor onze biodiversiteit is het bos een mooie aanwinst, planten en dieren vinden hier een nieuwe thuis. Omwille van deze vele voordelen, lanceerden we als provincie de ambitieuze doelstelling om 150 ha te bebossen tegen 2024. Zo maken we samen met de Antwerpse Bosgroepen de doelstellingen van de Vlaamse Bosalliantie waar. Als provincie zullen we in de toekomst harder inzetten op provinciale plantdagen zoals deze, door zelf meer gronden te kopen voor bebossing.”

Burgemeester Jan Moons vult aan: “Heist-op-den-Berg ontving recent een bronzen boslabel omdat we 2,5 ha nieuw bos plantten. Met het huidig cijfer van 27.135 reeds geplante bomen zijn we goed op weg om onze doelstelling van 43.000 nieuwe bomen te bereiken. Deze extra steun van de provincie is natuurlijk meer dan welkom, want elke boom telt. In het voorjaar van 2023 worden nog 3 nieuwe bossen geplant met in totaal 7.670 bomen, waaronder deze boomplantactie van de provincie Antwerpen langs de Peredreef. Hierdoor zal het nieuwe totaal aangroeien tot 34.805 bomen.”

Benieuwd hoeveel bomen en hectaren er sinds 2019 bijkwamen in de provincie? Bekijk de Antwerpse Bosteller op www.provincieantwerpen.be/bosteller en blijf op de hoogte van toekomstige plantacties.