“Inzetten op verblijfstoerisme is noodzakelijk”

Op 7 juni 2017
Bruno Peeters

Het zomerseizoen ligt op de loer. Aan de Kust trekken ze alle registers open om de Vlaming naar zee te lokken. Maar wat met het binnenland? Ligt alles er dan doods en stoffig bij? “Tuurlijk niet”, zegt Antwerps gedeputeerde voor Toerisme Bruno Peeters (N-VA). “De fiets- en wandeltoerist weet ons wel te vinden. Antwerpen telt ontelbaar mooie plekjes.”

Trekt Toerisme Antwerpen deze zomer volop de kaart van fietsrecreanten?

"Ja en nee. Wij hebben al jaren een groot aanbod voor fietsers, maar zij zijn zeker niet onze enige doelgroep. Er zijn bijvoorbeeld ook wandel- en ruiternetwerken. Waar we vooral op inzetten is het verleiden van mensen om ook te eten en te blijven slapen in onze regio’s, om hun daguitstap te verlengen en wat langer te komen genieten."

Antwerpen telt ondertussen aardig wat uitkijkplatformen zoals de strategisch gelegen SAS4-toren in Dessel of de Toeristentoren in Herentals. Wordt het luik ‘beleving’ ook de komende jaren verder uitgebouwd?

"Beleving is tegenwoordig iets wat de toerist verwacht als hij of zij op uitstap gaat. Het belangrijkste project in onze provincie is de Blauwe Halte op de Rupeldijk in Boom, waar fiets- en watergebonden toerisme samenkomen, met bereikbaarheid voor automobilisten en openbaar vervoer. De Blauwe Halte moet een toegangspoort worden tot de regio, met een infopunt, horeca en een klein museumpje opgebouwd rond een unieke verzameling wielermemorabilia. Ook het vlakbij gelegen domein De Schorre werkt mee aan dit project."

Marijn Follebout - Deze Week