Itegem Feest met nieuwe fietspaden

Op 3 juli 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken
Luk Lemmens

In Itegem vierde de gemeente Heist-op-den-Berg dit weekend de heropening van het centrum. Ook de provincie Antwerpen vierde mee, want dankzij de subsidies van de provincie Antwerpen kreeg het centrum ook nieuwe fietspaden. Ondertussen komen er dankzij provinciale steun ook nieuwe fietspaden langs de Lostraat en de Heist-Goorstraat.

Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens is tevreden met de investeringen in fietsinfrastructuur: “De provincie Antwerpen ondersteunt lokale besturen die werk maken van betere en veiligere fietsinfrastructuur. Hier in Heist-op-den-Berg is de boodschap goed begrepen, de gemeente legde zowel in Itegem als Heidelo nieuwe fietspaden aan dankzij onze subsidies. Telkens werd dit gecombineerd met werken aan de weg en de nutsleidingen.”

Dit weekend opende de gemeente het nieuw aangelegde centrum van Itegem met een feest waarbij verschillende verenigingen het beste van zichzelf gaven. De bezoekers konden ook de nieuwe fietspaden langs de School-, de Kerk- en de Hallaarstraat ontdekken. “Hier in Itegem investeerde de provincie maar liefst 389.000 euro in de nieuwe fietspaden, waarvan de helft voor rekening van de Vlaamse overheid. Dit is 80% van de totale kost, de overige 20% waren voor rekening van de gemeente.”, aldus Luk Lemmens. “In de Lostraat, die aan beide zijden een volwaardig fietspad krijgt, betalen provincie Antwerpen en Vlaamse overheid samen maar liefst 1,6 miljoen euro. Voor de Heir-Goorstraat komt daar nog eens 98.000 euro bovenop.”

In totaal gaat het om meer dan 5 kilometer comfortabele en veilige fietspaden. Van de Heist-Goorstraat tot het einde van de Lostraat is het meer dan 3 kilometer, de Schoolstraat, Kerkstraat en de Hallaarstraat zijn samen net geen twee kilometer lang. “We zijn als provincie Antwerpen  blij dat we zo’n belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de fietsinfrastructuur en de veiligheid van de fietsers in Heist-op-den-Berg.”, concludeert Luk Lemmens.

Fietsostrade

De provincie Antwerpen is ook bezig met de voorbereiding van de fietsostrade Lier-Aarschot, via Heist-op-den-Berg. Studiebureau Arcadis is gestart met het ontwerpen van het voorkeurstracé. Dit zal als basis dienen voor het uiteindelijke ontwerp en de vergunning om uiteindelijk tot de aanleg te komen. In samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant fiets je op termijn over een traject van 27 kilometer (waarvan 19 in de provincie Antwerpen).

Meer info via www.antwerpenfietsprovincie.be