Kasteel d'Ursel zet dierenkunst in de kijker

Op 16 december 2016

Volgend voorjaar pakt kasteel d'Ursel in Hingene weer uit met een bijzondere tentoonstelling. The Beauty of the Beast zal oude kunst confronteren met hedendaagse kunst. Dieren zijn het centrale thema.

“The Beauty of the Beast is de opvolger van de succesvolle tentoonstelling SWEET 18. Hedendaagse kunst, mode en design geïnspireerd door de achttiende eeuw”, zegt Koen De Vlieger, directeur van kasteel d'Ursel. “Die tentoonstelling lokte ruim negenduizend bezoekers naar het kasteel. SWEET 18 zette het kasteel als nooit tevoren op de kaart als locatie voor tentoonstellingen. We zijn zeker dat The Beauty of the Beast een waardige opvolger zal zijn.

De kunstgeschiedenis begint met dieren”, zegt De Vlieger. “Meer dan 30.000 jaar geleden werden ze al door mensen vastgelegd in muurschilderingen. In de eeuwen daarna hebben afbeeldingen van dieren vooral een symbolische functie. Vanaf de middeleeuwen figureren dieren op allerlei schilderijen, maar vanaf de zeventiende eeuw worden ze heuse hoofdrolspelers.”

Museum voor Schone Kunsten

Voor de tentoonstelling selecteert het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen werk van kunstenaars uit de zeventiende, achttiende en negentiende eeuw. “Op hun schilderijen vinden we de dieren die eeuwenlang thuis waren in en rond een kasteel: gezelschapsdieren, zoals katten en honden, maar ook neerhofdieren, zoals kippen, konijnen, koeien, paarden, schapen, geiten, varkens en ezels”, zegt De Vlieger. “Alle grote namen uit de dierenkunst zijn van de partij: van Roelant Savery en Frans Snijders over Jacob Jordaens en Paul de Vos tot Charles Verlat en Henriëtte Ronner-Knip.”

De provincie Antwerpen onderhoudt al langer een goede band met het KMSKA”, zegt gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens (N-VA). “Topstukken uit de collectie werden tentoongesteld op verschillende provinciale locaties. Denk aan de tentoonstellingenreeks De Modernen in de Fabiolazaal en de tentoonstelling over Rik Wouters in het ModeMuseum. Met The Beauty of the Beast schrijven we een nieuw hoofdstuk in dit prachtige verhaal. Kasteel d'Ursel heeft zich de voorbije jaren bewezen als locatie voor toptentoonstellingen en het vertrouwen van het KMSKA is een mooie erkenning voor het kasteel als locatie voor tentoonstellingen.”

The Beauty of the Beast combineert en confronteert deze oude meesters met tientallen hedendaagse kunstenaars. De selectie is nog volop bezig, maar we verheugen ons alvast op werk van onder andere Atelier Les Deux Garçons, Wim Delvoye, Jan Fabre en Peggy Wauters.